Біологія 10 кл.

Будьте уважні!!! Уроки виставлені на тиждень вперед!!! 

ІІ СЕМЕСТР

Спадковість і мінливість. Генетика як наука

18.04.2025
Тема. Особливі форми розмноження. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. Педогенез
Хід уроку
1. Опрацюйте § 95, складіть опорний конспект;
2. Перегляньте ВІДЕО

 
 
 
17.04.2025
Тема. Запліднення: його форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих і вищих спорових рослин. Подвійне запліднення у покритонасінних рослин. Зовнішнє і внутрішнє запліднення у тварин
Хід уроку
1.Опрацюйте § 94, складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали: 
2. ВІДЕО "Запліднення у рослин і тварин"
3.Проаналізуйте і замалюйте в зошиті малюнок "Подвійне запліднення у покритонасінних рослин"





 17.04.20245
Тема. Еволюція статевого розмноження
Мета. Вивчити еволюцію статевого розмноження
 Хід уроку
1. Повторіть фази гаметогенезу, виконавши ВПРАВУ;
2. Опрацюйте § 93, складіть опорний конспект;
3. Перегляньте ВІДЕО
4. Виконайте ТЕСТИ 
 
 
 15.-16.04.2025
Тема. Гаметогенез у рослин, грибів і тварин. Статеві залози. Гаметогенез у людини
Мета. Вивчити процес гаметогенез та його особливості у різних груп живих організмів. 
 Хід уроку
1.Опрацюйте § 91-92, складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали: 
ВІДЕО "Гаметогенез у рослин"
ВІДЕО "Гаметогенез у хребетних"
Презентація "Статеві клітини. Гаметогенез у людини"
ВІДЕО "Репродуктивна система"
Презентація "Мейоз. Гаметогенез"(повторення мейозу, який лежить в основі гаметогенезу)
(Всі схеми і таблиці, які є в презентаціях замальовуйте в зошит!) і цю схему теж. Зверніть увагу на відмінність овогенезу і сперматогенезу!

 

 


11.04.2025 
Тема. Статеве розмноження і статевий процес
Поняття. Стать, статевий процес, статеве розмноження, статеві клітини (гамети), ізогамія, анізогамія, оогамія, поліембріонія, копуляція, кон'югація.
 Хід уроку
1.Опрацюйте § 90, складіть опорний конспект; 
2.Зрозуміти тему допоможе 
ВІДЕО "Статевий процес"
3.При складанні опорного конспекту вам допоможе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
4.Перевірити себе можна, виконавши ТЕСТИ  


10.04.2025
Тема. Використання вегетативного розмноження рослин та грибів у агрокультурі
Мета. Усвідомити, де в житті можна використати вегетативне розмноження.
Хід уроку
1.Опрацюйте § 89, складіть опорний конспект 
2.При складанні опорного конспекту вам допоможе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
3. Перегляньте ВІДЕОУРОК, щоб краще розібратися в темі.
5.Виконайте ТЕСТ 
6.***Зніміть коротеньке відео до 3 хв., (щоб можна було відправити на електронну пошту  sv.18071974@gmail.com .), як ви використовуєте вегетативне розмноження в житті.
 

  

09.04.2025

Тема.  Репродукція організмів. Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження організмів
Мета. Вивчити нестатеве розмноження організмів, його форми і значення.
Хід уроку
1.Опрацюйте §87- 88, складіть опорний конспект 
2. Перегляньте: відеопрезентація
ВІДЕО "Автостопом по біології"
3. Перевірте, як ви засвоїли тему, виконавши ЗАВДАННЯ (обов'язково)

 


08.04.2025 
Тема.  Репродукція організмів. Форми розмноження організмів. 

Хід уроку
1.Опрацюйте §87- 88, складіть опорний конспект 

04.04.2025  
Тема. Клітинні технології в біології та медицині
 Хід уроку
1. Прочитайте §86, складіть опорний конспект
2.Перегляньте:
 ВІДЕО "Новітні методи застосування стовбурових клітин і біоінженерних технологій у регенеративній медицині"
3. ВІДЕО  "Клонування"
ВІДЕО "Клонування людей"
 

 

 03.04.2025
Тема. Прямий поділ - амітоз. Значення. Старіння і загибель клітин. Апоптоз, некроз. Теорії старіння

 Хід уроку
- Чому живі істоти старіють, а потім помирають?
- Щоб відповісти на питання подивіться ВІДЕО
1.Прочитайте § 85, складіть опорний конспект, зверніть увагу на те, чим відрізняються апоптоз і некроз

2.* Що таке ліміт Хейфліка (письмово в зошиті)
3. Зайдіть в СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ і заповніть свій слайд
 

 
02.04.20245 
Тема. Порушення мейозу. Біологічне значення мейозу у тварин та рослин
 Хід уроку
1.Виконайте  ТЕСТ в класі
2.Прочитайте §84, складіть опорний конспект.
3. Д/з тест в таблиці



01.04.2025 
Тема. Непрямий поділ - мейоз. Фази мейозу. Кросинговер.
Хід уроку
1. Прочитайте §83, складіть опорний конспект, використовуючи:
2. ВІДЕО "Автостопом по біології", 
    ВІДЕО "Мейоз"
Зверніть увагу на те, що таке кон'югація і кросинговер, в якій фазі відбуваються ці процеси, яка їхня роль. Замалюйте ці процеси в зошиті.
3.Закріпити отриманий матеріал ви зможете в ігровій формі.

18.03.2025
Тема. 1.Структурна організація інтерфазного хроматину. 
2. Мітоз. Фази мітозу, їх тривалість та біологічне значення.
Хід уроку

 2. Прочитайте  §78-81, випишіть, що теке клітинний цикл, намалюйте в зошиті схему життєвого ціклу с.166
3. Зрозуміти тему вам допоможе
ВІДЕО "Клітинний цикл. Мітоз"
ВІДЕО"Клітинний цикл. Мітоз" 
ВІДЕО "Мітоз"
4. Складіть опорний констект за §78-81
5. Виконайте вправи:


14.03.2025
Тема. 1. Життєвий цикл клітин. Інтерфаза
Хід уроку
1.Повторіть  тему Пріони ТЕСТ 
 
 2. Прочитайте  §79, випишіть, що теке клітинний цикл, намалюйте в зошиті схему життєвого ціклу с.166

3. Заповнити таблицю
4. Виконайте вправи:ВПР
5.*Чи залежить кількість хромосом від кількості ДНК?
 
13.03.2025 
Тема.  Репродукція прокаріотичних і еукаріотичних клітин.
Хід уроку
 
1. Прочитайте §77-78, складіть опорний конспект
2.Перегляньте ВІДЕО
3. Виконайте вправу, вправу

 
13.03.2025
Тема Поняття про віроїди і пріони. Значення їх в природі і житті людини.
Хід уроку
1. Опрацюйте §76, складіть опорний конспект, користуючись матеріалами:
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Пріони і віроїди"
ВІДЕО "Віруси, пріони та віроїди"
ВІДЕО "Пріони та віроїди"
3.Виконайте ТЕСТИ ЗНО

 


12.03.2025

Тема. Загальна характеристика інфекційного процесу 
Хід уроку
1.Повторіть §74-75 та заповніть
 СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вірусні захворювання людини"
 


 07.03.2024
Тема. Загальна характеристика інфекційного процесу 
Хід уроку
1.Прочитайте §75 та зайдіть за посиланням на
 Дистанційний урок і пройдіть його

ВІДЕО "Неклітинні форми життя. Віруси"
ВІДЕО "Будова та життєдіяльність вірусів"
3. Виконати ТЕСТИ


 
 05.-06.03.2025
Тема. Віруси в системі органічного світу. Особливості будови і процесів життєдіяльності. Шляхи проникнення вірусу в клітину хазяїна
 Хід уроку
1. Прочитати §72-74, скласти опорний конспект, користуючись матеріалами:
ПРЕЗЕНТАЦІЯ за §72,73,74
ВІДЕО "Неклітинні форми життя. Віруси"
ВІДЕО "Будова та життєдіяльність вірусів"
2. Виконай вправи на закріплення:


05.03.2025
Тема.  Репродукція молекул. Реплікація ДНК. Зворотня транскрипція
Хід уроку
1. Повторити§56,
2. Переглянути ВІДЕО " Реплікація ДНК"



01.03.2024

КОНТРОЛЬНА РОБОТА це посилання

 
01.03.2024
Тема. Практична робота. Складання родоводів
Хід уроку
1. Прочитати §70;
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Медична генетика"
3. Робота в класі.  Складіть родовід визначіть тип успадкування ознаки:
Задача №1Пробанд – хлопчик, який добре володіє правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда – право рука, а батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а дід – шульга. Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою жінкою, але в них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і встановіть характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.
Задача №2. Пробанд – глухоніма дівчинка. Її  брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й дід здорові, а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та здорові брат і сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й генотипи членів родоводу.
 
Тема. Практична робота. Складання родоводів.
Мета. Навчитись складати родовід  і визначати тип успадкування
Задача 1. Пробанд має білу прядку волосся над лобом. Брат пробанда без прядки. По лінії батька пробанда аномалії не відмічені. Матір пробанда з білою прядкою. Вона має трьох сестер. Дві сестри з прядкою, одна без прядки. У однієї з тіток пробанда з боку матері син з прядкою і дочка без прядки, у іншої – син і дочка з прядкою та дочка без прядки. Третя тітка пробанда з боку матері без прядки має двох синів і одну дочку без прядки. Дід пробанда по лінії матері і двоє його братів мали білу прядку, а ще двоє - без прядки. Прадід і прапрадід також мали білу прядку над лобом. Визначити ймовірність народження дітей з білою прядкою над лобом у випадку, якщо пробанд вступить у шлюб зі своєю двоюрідною сестрою, яка має таку прядку.
Задача 2. Пробанд – здорова жінка. Її сестра також здорова, а два брати хворі на дальтонізм. Матір і батько пробанда здорові. Чотирі сестри матері пробанда здорові, чоловіки їх також здорові. Про двоюрідних сибсів з боку матері пробанда відомо, що в одній сім’ї є один хворий брат, а дві сестри і брат здорові. У двох інших сім’ях є по одному хворому брату і по одній хворій сестрі; у четвертій сім’ї – одна здорова сестра. Бабуся пробанда з боку матері здорова, дід був хворим на дальтонізм. З боку батька пробанда не відмічено хворих на дальтонізм. Скласти родовід. Визначити ймовірність народження у пробанда хворих на дальтонізм дітей за умови, якщо вона вийде заміж за здорового чоловіка.

 


0.02.2024
Тема. Практична робота. Розв'язування типових задач з генетики 
Хід уроку
1. Повторіть §63, 64; 
2. ВІДЕО "Гемофілія", ВІДЕО "Дальтонізм"
3.Розв'яжіть задачі:
1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.
2. Чоловік-дальтонік одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей? 
3. Надмірна волосатість (гіпертрихоз) вушних раковин визначається рецесивним геном, локалізованим в У хромосомі. Яка ймовірність народження дитини з такою аномалією, якщо цю ознаку має батько?
4. Батько дівчини хворіє на гемофілію, а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?
5. Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде гемофіліком?
6. Яких дітей слід чекати в шлюбі чоловіка-гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?
7. У собак домінантний алель гена A забезпечує чорне забарвлення, а  — коричневе. А домінантний алель гена І - блокує синтез відповідних ферментів і спричиняє появу палевого забарвлення. Визначте тип взамодії генів. Визначте фенотипи:
а) Ааіі, б) ааІі, в) ааіі, г)ааІІ
8. Собаки породи кокер - спаніель при генотипі 
А – В-  мають чорну масть, при генотипі А – bb – руду, при генотипі ааВ- - коричневу, при генотипі аавв – світло-жовту.
 Визначте тип взаємодії генів.
Яке потомство буде. якщо схрестити чорну самку з коричневим самцем? Написати всі можливі варінти схрещування



26.02.2025
Тема. Спадкові хвороби, їх вивлення (генетичне обстеження, пренатальна діагностика) та профілактика (медико-генетичне консультування)
 Хід уроку
1. Прочитати §71, складіть короткий конспект, використовуючи матеріали:
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Спадкові хвороби"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Діагностика спадкових хвороб"
4. ВІДЕО і ВІДЕО "Спадкові хвороби та їх діагностика"

 
25.-27.02.2025
Тема. Генетика людини та методи вивчення та особливості успадкування. Складання родоводів
 Хід уроку
1. Прочитати §70;
Задача на повторення:
Жінка з нормальним зором, батько якої був дальтоніком, одружилась з чоловіком, що має гіпертріхоз вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження в них сина, що матиме ці аномалії?
2. ВІДЕО "Методи генетичних досліджень"
    ВІДЕО "Типи успадкування ознак"
3. Складіть родовід визначіть тип успадкування ознаки:
Задача №1Пробанд – хлопчик, який добре володіє правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда – право рука, а батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а дід – шульга. Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою жінкою, але в них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і встановіть характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.
Задача №2. Пробанд – глухоніма дівчинка. Її  брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й дід здорові, а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та здорові брат і сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й генотипи членів родоводу.
Задача 3. У родині народилась блакитноока темноволоса дитина, яка схожа за цими ознаками на батька. Мати дитини має карі очі та темне волосся, бабушка за материнською лінією – блакитні очі та темне волосся, дід - карі очі та світле волосся, а бабушка та дід за батьківською лінією – карі очі та темне волосся. Складіть родовід цієї родини , та визначте: а) які генотипи всіх членів родини; б) яка вірогідність народження в родині блакитноокої світловолосої дитини?
Задача 4. Пробанд страждає сутінковою сліпотою. Його два брати також хворі. По лінії батька пробанда осіб, що страждають сутінковою сліпотою, не було. Матір пробанда хвора. Дві сестри і два брати матері пробанда здорові. Вони мають лише здорових дітей. По материнській лінії відомо, що її бабуся хвора, усі її діти здорові, сестра бабусі хвора, а брат здоровий; прадід (батько бабусі) страждає сутінковою сліпотою, сестра і брат прадіда були хворими; прапрадід хворий, його брат, що має хвору дочку і двох хворих синів, також хворий. Жінка пробанда, її батьки та родичі здорові. Скласти родовід. Визначити ймовірність народження хворих дітей у сім’ї пробанда.


21.02.2025
Тема. Практична робота. Вивчення мінливості рослин. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої
                               Хід уроку
1. Повторіть §67;
2. Виконайте практичну роботу і зошиті за ІНСТРУКТИВНОЮ карткою
3. Виконайте цікави вправи: ВПРАВАВПРАВАВПРАВАВПРАВАВПРАВАВПРАВА, ВПРАВА
 
 
20.02.2025
Тема. Модифікаційна мінливість. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої
                               Хід уроку
1. Прочитайте §67;
2. Перегляньте матеріали:
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Закономірності мінливості"
ВІДЕО "Модифікаційна мінливість"
ВІДЕО "Модифікаційна мінливість"
ВІДЕО "Порівняння форм мінливості"
3. Виконайте ТЕСТ
ЗНО хвилинку виконаємо в класі
Прочитайте текст і виконайте завдання 11-13.
11. Еритроцити крові людини, що містять гемоглобін А, мають характерну форму (рис. 1). Серпоподібно-клітинна анемія – генетичне захворювання, пов’язане зі зміною структури гемоглобіну А. Мутація призводить до утворення аномального гемоглобіну S, який зумовлює серпоподібну форму еритроцитів (рис. 2) і швидке руйнування їх.
У гемоглобіні А ділянка β-ланцюга складається із залишків таких амінокислот: вал-гіс-лей-тре-про-глу-глу-ліз. У хворого на серпоподібно-клітинну анемію ця ділянка має таку послідовність амінокислот: 
вал-гіс-лей-тре-про-вал-глу-ліз.
Перетворення гемоглобіну А на аномальну форму S може призводити до
Азменшення надходження до організму кисню
Бзбільшення кількості гемоглобіну в еритроцитах
Взбільшення вмісту глюкози в крові
Г
зменшення кількості антитіл у кро
 


 

12. Укажіть можливий варіант триплета ДНК, який утворюється внаслідок мутації, що призводить до появи гемоглобіну S.
ТАБЛИЦЯ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ
Примітка. У таблиці наведено триплети РНК. Щоб визначити певний триплет, розпочинати потрібно від центру таблиці, позначеного цифрою 
1. Перший нуклеотид триплета вибираємо із внутрішнього кола таблиці, другий - із другого кола, третій - із третього кола. У четвертому колі вказано скорочену назву кодованих амінокислот, старт- або стоп-кодон.
АЦАТ
БЦТТ
ВГАА
ГГУА
 
 
 
13. Мутація, що призводить до появи гемоглобіну S, може бути зумовлена заміною
Апершого нуклеотиду
Бдругого нуклеотиду
Впершого й другого нуклеотидів
Г
першого й третього нуклеотид
 
 
 
 
 
20.02.2025
Тема. Практична робота. Розв'язання типових задач з визначенням мутацій
                             Хід уроку
1. Повторіть §66;
2. Виконайте практичну роботу за інструктивною карткою на подвійному листку
3. Заповніть таблицю:

Вид

Диплоїдний набір хромосом

Гаплоїдний набір хромосом

Нулесомія

Моносомія

Трисомія

Поліплоїдія

Людина

 

 

 

 

 

 

Горила

46

 

 

 

 

 

Кішка

38

 

 

 

 

 

Кінь

64

 

 

 

 

 

Папороть

1200

 

 

 

 

 

Жито

14

 

 

 

 

 

 
 



19.02.2025
Тема. Мутагенні чинники. Значення мутацій

Хід уроку
1. Повторіть §66;
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ
3.Виконайте вправа1вправа2вправа3
4. Виконайте завдання:
Задачі на визначення типу мутацій
Задача № 1   Відомо, що алкалоїд колхіцин руйнує веретено поділу і тим самим може спричинити поліплоїдію. На клітини диплоїдної капусти (2n=18) подіяли колхіцином (4n). З цих клітин виростили рослину, яку схрестили з неполіплоїдною вихідною формою. Скільки хромосом матиме гібрид?
Задача № 2   Визначте тип мутації, за якої змінюється кількість генів в організмі.
Задача № 3  У людини відомі каріотипи з 69 і 92 хромосомами. Визначте, які мутації мають місце в цих випадках.
Задача № 4    Як можна пояснити появу білої ворони (альбіноса) серед сірих ворон, якщо ген, що забарвлення синтезує темний пігмент меланін, зазнав порушення первинної структури шляхом заміни однієї амінокислоти іншою?
Задача №5   Визначте тип мутації, за якої відбувається подвоєння сегмента хромосоми.
Задача № 6    Визначте тип мутації, за якої має місце втрата сегмента хромосоми.
Задача № 7      У послідовності нуклеотидів —
ЦЦЦ—ГГТ—АЦЦ—ЦЦЦ—ГГГ — відбулася така мутація: ЦЦЦ—ЦЦА—ТГГ—ЦЦЦ—ГГГ. Визначте вид мутації.
Задача № 8   Визначте тип мутації, за якої відбувається поворот хромосомного сегмента на 180°.
 


14.02.2025
Тема. Мінливість ознак та її типи. Спадкова та неспадкова мінливість. Мінливість бактерій та вірусів. Мутації. Їх типи і властивості.

Хід уроку

1. Опрацюйте §65-66;
2. Перегляньте матеріали:
ВІДЕОВІДЕО "Мінливість"
ВІДЕОВІДЕО "Мутації"


13.02.2025 
 

12.02.2025 
Тема.  Генотип як цілісна система. 
Хід уроку
1. Повторіть §63, 64; 
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "ЗНО генетика"
3. ВІДЕО "Генотип як цілісна система"
4.Розв'яжіть задачі:
1. Ген забарвлення очей у мухи дрозофіли міститься в Х-хромосомі. Ген червоних (нормальних) очей (W) домінує над геном білих (w). Визначте фенотип і генотип гібридів F,, якщо схрестили білооку самку із червонооким самцем?
2. Батько й мати здорові, а дитина хворіє на гемофілію. Яка стать у дитини? 
3. Яка ймовірність народження хлопчиків або дівчаток у сім’ї, де мати — носій рецесивного, зчепленого зі статтю летального алеля, що викликає загибель ембріона?
4. У курей зчеплений зі статтю ( Z хромосомою) ген А в рецесивному стані має летальну дію. Яка частина потомства загине, якщо схрестити курку з гетерозиготним півнем? 
5***. Які діти можуть народитися від шлюбу гемофіліка з жінкою-дальтоніком, яка не є носієм алеля гемофілії?


11.02.2025 
Тема. Взаємозв'язок між генотипом і фенотипом 
Хід уроку
1. Повторіть §63, 64; 
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Перевір себе"
3. ВІДЕО "Цікаві факти з генетики"
4. ВІДЕО "Цікаві факти про ДНК"
Випишіть цікаві факти з відео
Тренувальні задачі

3.Розв'яжіть задачі:
1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.
2. Чоловік-дальтонік одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей? 
3. Надмірна волосатість (гіпертрихоз) вушних раковин визначається рецесивним геном, локалізованим в У хромосомі. Яка ймовірність народження дитини з такою аномалією, якщо цю ознаку має батько?
4. Батько дівчини хворіє на гемофілію, а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?
5. Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде гемофіліком?
6. Яких дітей слід чекати в шлюбі чоловіка-гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?
7. У собак домінантний алель гена A забезпечує чорне забарвлення, а  — коричневе. А домінантний алель гена І - блокує синтез відповідних ферментів і спричиняє появу палевого забарвлення. Визначте тип взамодії генів. Визначте фенотипи:
а) Ааіі, б) ааІі, в) ааіі, г)ааІІ
8. Собаки породи кокер - спаніель при генотипі 
А – В-  мають чорну масть, при генотипі А – bb – руду, при генотипі ааВ- - коричневу, при генотипі аавв – світло-жовту.
 Визначте тип взаємодії генів.
Яке потомство буде. якщо схрестити чорну самку з коричневим самцем? Написати всі можливі варінти схрещування


 



06.02.2025
Тема. ПРАКТИЧНА РОБОТА Задачі "Генетика статі"
 

05.02.2025
Тема. Взаємодія неалельних генів
                                                                 Хід уроку
1. Повторіть §61, 64. Складіть опорний конспект за презентацією: ПРЕЗЕНТАЦІЯ тести(усно)
2. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Взаємодія неалельних генів" 
ВІДЕО "Взаємодія неалельних генів", ВІДЕО "Взаємодія генів"
3. Розв'яжіть задачі та визначіть вид неалельної взаємодії генів:
1. Визначте колір шерсті коней за генотипом: а) ііВв, б) іівв, в) Іівв, г) ііВВ, д) ІІВв, де ген В - чорне забарвлення, в - коричневе та і - інгібує забарвлення.
2. Чи може в сім'ї мулатів народитися білошкіра дитина, чорношкіра та мулат? Яку частку становитиме кожний тип дітей? Генотими батьків АаВв, гени А і В - темна шкіра, а і в - біла шкіра.
3. У запашного горошку колір квітки може бути пурпурним аба білим. Пурпурний колір зумовлений взаємодією двох генів А і В. При наявності одного з них червоний пігмент не утворюється і рослини мають білі квітки. Визначте колір квіток у рослин з генотипом а) Аавв, б) ааВВ, в) АаВв




04.02.2025 
Тема. Успадкування, зчеплене зі статтю
Хід уроку
1. Повторіть §63; 
2. Перегляньте матеріали:
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі. Т.Ч."
3. Розв'яжіть задачі: 
Задача 1. Чоловік, хворий на гемофілію, взяв шлюб із жінкою, батько якої був гемофіліком. Установіть імовірність народження в цій родині хворих на гемофілію дітей.
Задача 2. Ген забарвлення очей у мухи дрозофіли міститься в Х-хромосомі. Ген червоних (нормальних) очей (W) домінує над геном білих (w). Визначте фенотип і генотип гібридів F1якщо схрестили білооку самку із червонооким самцем?
 
 
                   31.01.2025 
Тема. Генетика статі. Генетичні основи визначення статі у різних груп організмів.
Хід уроку

1. Опрацюйте §63; складіть опорний конспект
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі. Т.Ч."



30.-01.2025
Тема. Хромосомна теорія спадковості. Зчеплене успадкування.Кросинговер. Групи зчеплення генів. Генетичні карти хромосом.
Хід уроку
1. Опрацюйте §62; складіть опорний конспект
2. Перегляньте відео:
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Хромосомна теорія"
ВІДЕО "Зчеплення генів. Хромосомна теорія"
Задача
У томатів високе стебло домінує над карликовим, а куляста форма плоду над грушоподібною.(Гени АВ і ав зчеплені) Гени, що контролюють ці ознаки, розміщені на відстані 20 морганід. Гетерозиготну високу з кулястими плодами рослину схрестили з рослиною карликового зросту з грушоподібними плодами. Визначте співвідношення різних фенотипів у цьому схрещуванні.

28.01.2025
Тема. Практична робота. Розв'язування типових задач з генетики
Хід уроку
1. Повторіть §61, перегляньте ще раз відео 
2. Розв'язати задачі:

1.У гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній вигляд F1, якщо схрестити гарбуз гомозиготний за білим кольором із гарбузом гомозиготним за жовтим кольором?

2.Якого кольору будуть троянди у нащадків при проміжному схрещуванні двох гетерозиготних рослин, якщо червоний колір – домінантна ознака, а білий - рецесивна?

3.При схрещуванні двох котиків з короткими вухами одержано потомство: 6 коротковухих і 2 з нормальними вухами. Які генотипи батьків?

4.Гени чорної і короткої шерсті мишей домінують над генами білої і довгої шерсті. Схрестили гомозиготних чорних довгошерстих та білих короткошерстих мишей. Яким буде потомство ?

5.У хлопчика І група крові, а в його сестри — ІV. Які групи крові мають їхні батьки?

Висновок



 



24.01.2025
Тема. Розв'язння  задач на визначення груп крові і резус-фактору.
Хід уроку
1. Повторіть §61, перегляньте ще раз відео 
Ре́зус-фа́ктор  — це глікопротеїн (білок), який лежить на поверхні еритроцитів (червоних кров'яних тілець). Якщо він наявний в еритроцитах, то це позитивний резус-фактор (позначається Rh + і є домінантним, генотип гомозиготи по цьому гену -   Rh + Rh +, гетерозиготний -  Rh +rh- ); якщо ні, то - негативний резус-фактор (позначається rh-, генотип гомозиготи по цьому гену -   rh-rh- )
2. Розв'яжіть задачі: 
Задача 1. У резус-позитивних батьків народилася резус- негативна дитина. Чи може таке бути, якщо так, то при яких умовах? (Схема схрещування)
Задача 2. Жінка, що має резус-позитивну кров II групи, батько якої мав резус-негативну кров І групи, вийшла заміж за чоловіка, який має резус-негативну кров І групи. Яка ймовірність народження в цій сім’ї дитини, яка успадкує обидві ознаки батька?
*Задача 3.  Чоловік, який має резус-негативну кров IV групи, одружився із жінкою, що має резус-позитивну кров III групи. У батька жінки була резус-негативна кров І групи. У сім’ї народилося двоє дітей: резус-негативна з III групою крові та резус-позитивна з І групою крові. Судово-медична експертиза встановила, що одна дитина із двох — позашлюбна. За якою ознакою можна виключити батьківство чоловіка?

23.01.2025
Тема. Взаємодія алельних генів.
Хід уроку
1. Повторіть §61, 64. Складіть опорний конспект за відео:
2. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Взаємодія алельних генів" 
ВІДЕО "Взаємодія алельних генів"
2. Розв'яжіть задачі і визначіть тип взаємодії алельних генів:
 
 1. Ротики садові з широким листям, схрещуючись між собою, завжди дають рослини із широким листям, а рослини з вузьким листям — потомство лише з вузьким листям. Унаслідок схрещування широколистої рослини з вузьколистою виникає рослина з листям проміжної ширини. Яким буде потомство від схрещування двох рослин з листям проміжної ширини?

2. Кохинурових норок (світле забарвлення із чорним хрестом на спині) одержують унаслідок схрещування білих норок з темними. Схрещування між собою білих норок дає біле потомство, а схрещування між собою темних норок — темне. Яке потомство отримаємо, схрещуючи кохинурових норок між собою? Яке потомство отримаємо від схрещування кохинурових норок з білими?

3. В одного з батьків II група крові, у другого — III група. Установіть генотипи батьків, якщо в них народилось шестеро дітей з такими групами крові: а) в усіх — IV група; б) у трьох — IV і у трьох — III група; в) у половини — IV, у другої половини — II група; г) двоє з IV, двоє з III і двоє з І групою крові.

4. Групи крові системи АBО залежать від трьох алелей гена І, що позначені символами IA, ІB, I°. Визначте генотипи батьків, якщо в їхніх дітей є всі чотири групи крові.


22.01.2025

Тема. Закономірності успадкування, встановлені  Г. Менделем. ІІІ закон Менделя
Хід уроку
1. Прочитайте §60; випишіть ІІІ закони Менделя 
2. Для кращого розуміння подивіться:
ВІДЕО "Закони Менделя"
ВІДЕО "Розв'язування типових задач"
3. Задачі
Задача 1. Глаукома дорослих спадкується кількома шляхами. Одна форма визначається домінантним аутосомним геном, друга — рецесивним аутосомним геном. Гени містяться в різних парах хромосом. 1. Яка вірогідність народження дитини з аномалією зору у випадку, якщо обоє батьків гетерозиготи за обома парами патологічних генів? 2. Яка вірогідність народження дитини з аномалією зору в сім’ї, де один з батьків гетерозиготний за обома парами патологічних генів, а другий — з нормальним зором і гомозиготний за обома парами генів?
Задача
 2. У гороху гладенька форма насіння домінує над зморшкуватою, а високорослість— над низькорослістю. Обидві ознаки успадковуються незалежно. Схрестили дві гомозиготні рослини: високу зі зморшкуватим насінням і низькорослу — із гладеньким. Надалі гібриди розмножувались самозапиленням. У F2 одержали 1760 рослин. Визначте серед них імовірну кількість високих рослин із гладеньким насінням.
3.  Плоди в томатів бувають червоними й жовтими, гладенькими й пухнастими. Ген червоного забарвлення — домінантний, ген пухнастості — рецесивний. Обидві пари містяться в різних хромосомах. Із зібраного в господарстві врожаю томатів виявилося 36 т гладеньких червоних і 12 т червоних пухнастих плодів. Скільки тонн жовтих пухнастих плодів томатів зібрали, якщо вихідний матеріал був гетерозиготним за обома ознаками?


21.01.2025

Тема. Закономірності успадкування, встановлені  Г. Менделем. І і ІІ закон Менделя. Закон чистоти гамет. Їх цитологічні основи

Хід уроку

1. Прочитайте §60; випишіть І і ІІ закони Менделя і закон чистоти гамет і вивчить їх.
2. Для кращого розуміння подивіться:
ВІДЕО "Закони Менделя"
ВІДЕО "Розв'язування типових задач 2"

3. Задачі

Задача №1 У великої рогатої худоби ген комолості (безрогості) домінує над геном рога тості. Яке потомство можна отримати від схрещування:

1)    Гомозиготного комолого бика з рогатою коровою

2)    Гетерозиготного комолого бика з рогатою коровою?

3)    Гетерозиготних комолих бика і корови?

 

 Задача №2Фокстер’єри, гомозиготні за рецесивним алелем певного гена, сліпі від народження. Пара плідників з нормальним генотипом дала 7 цуценят, з яких 5 мали нормальний фенотип, а 2 виявилися сліпими. Встановіть генотипи батьків та їх нащадків.

 

4. Д/з. Розв'яжіть задачі

Задача 1. У дрозофіли сірий колір тіла — домінантна ознака, чорний колір — рецесивна. При схрещуванні сірих і чорних мух половина потомства має сіре тіло, половина — чорне. Визначте генотипи батьків. 

Задача 2.Альбінізм — рецесивна ознака. В сім'ї, де один із батьків — альбінос, а інший — нормальний, народилися близнюки, один з яких був альбіносом. Яка ймовірність народження наступної дитини альбіносом?

 


16.-17.01.2025

Тема. Генетика - наука про закономірності успадкування ознак, їх мінливість. Методи генетичних досліджень. Генетична термінологія та символіка. Гібридологічний метод. Типи схрещувань

Хід уроку

1. Прочитайте §58-59; складіть опорний конспект
2. Перегляньте
ВІДЕО "Генетика як наука" 
ВІДЕО "Методи генетичних досліджень"
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Методи генетичних досліджень"
3. Виписати і вивчити термінологію 


15.01.2025

Тема. Сучасні уявлення про структуру гена

Хід уроку

1.  ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Ген. Генетичний код"
2. Повторіть властивості генетичного коду (Див. зошит або ВІДЕО)
3. Прочитайте §57; перегляньте ВІДЕО
Порівняльна характеристика геному прокаріот і еукаріот (малюнки генів під таблицею)

Ознаки для порівняння

ПРОКАРІОТИ

ЕУКАРІОТИ

Місце розташування генів геному

 

 

Будова генів

 

 

Наявність некодуючих ділянок всередині гену

 

 

Наявність оперонів

 

 

Особливості геному

 

 


14.01.2025 

Тема. Шляхи передачі спадкової інформації в живих системах

Хід уроку

1. Прочитайте §56;
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ  та ВІДЕО
3. ВІДЕО  "Біосинтез білка"

Д/з4.  Випишіть процеси передачі спадкової інформації в клітині, зворотня транскрипція, ферменти, що забезпечують ці процеси  в зошит
??? усно с.119
3. Напишіть зворотню транскрипцію за правилом комплементарності
РНК УУА ГГА ЦАГ УАГ
ДНК  ...      ...       ...      ... 
4. *Профільна інтеграція знань. Як діє мРНК вакцина? ВІДЕО 



І семестр

26.12.2024

Тема. Роль виділення у підтриманні гомеостазу

Хід уроку 

1. Прочитайте §53;  складіть свій опорний конспект, використовуючи матеріали:

2. ЗНО хвилинка

Первинна сеча утворюється внаслідок
А фільтрації в капсулі нефрона.
Б  фільтрації у звивистих канальцях.
В реабсорбції в капсулі нефрона.
Г реабсорбції у звивистих канальцях.

 

25.12.2023

Тема. Виділення води рослиною

Хід уроку 

1. Прочитайте §52;  складіть свій опорний конспект, використовуючи матеріали:
ВІДЕО "Транспірація"
ВІДЕО "Гутація" 
ВІДЕО "Внутрішня будова листка. Листопад"
Д/з Перегляньте всі ВІДЕО, виконайте ТЕСТИ


25.12.2024

Тема. Різноманітність органів виділення багатоклітинних 

Хід уроку 

1. Прочитайте §51; опрацюйте КОНСПЕКТ, складіть свій опорний конспект, використовуючи матеріали:
ВІДЕО "Органи виділення людини"
Д/з Перегляньте всі ВІДЕО, основні моменти випишіть

 

24.12.2024

Тема. Основні функції екскреції та осморегуляції. Продукти виділення

Хід уроку 

1. Прочитайте §50; складіть свій опорний конспект, використовуючи матеріали:
ВІДЕО "Виділення у тварин"
ВІДЕО "Виділення" запишіть визначення
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Д/з Перегляньте всі ВІДЕО, основні моменти випишіть


20.12.2024

Тема. Моніторинг знань

Хід уроку 

1. Виконайте КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ

18.12.2024

Тема. Біосинтез жирних кислот і складних ліпідів. Утворення запасання і використання глікогену

Хід уроку 

1. Прочитайте §49; 

2.Заповніть слайд СПІЛЬНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ "Цікаві факти про фотосинтез та хемосинтез"


17.12.2024

Тема. Практична робота. Розв'язування задач на тему "Фотосинтез і хемосинтез"

Хід уроку 

1. Повторити тему "Фотосинтез" і "Хемосинтез"
2. 
ПРИКЛАДИ розв'язання задач.

3.Виконайте роботу -розв'яжіть задачі в зошиті. Умови задач в ПРЕЗЕНТАЦІЇ 


13.12.2024

Тема. Практична робота. Виділення і розділення суміші рослинних пігментів методом паперової хроматографії

Хід уроку 

1. Перегляньте ВІДЕО "Метод паперової хроматографії", ВІДЕО
2. Оформіть роботу в зошиті за планом

 1.Тема. Виділення і розділення суміші  пігментів методом паперової хроматографії
2. Мета
3. Обладнання та матеріали
4. Опис методу паперової хроматографії при розділенні  пігментів (визначення)
5. Опис досліду, малюнок суміші пігментів розділених методом хроматографії
6. Висновок

13.12.2023 

Тема.  Загальні риси процесу хемосинтезу

Хід уроку

1.Прочитайте §48
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ

3 *Заповніть таблицю



12.12.2024 

Тема.  Особливості фотосинтезу у прокаріотів

Хід уроку

1. Виконати на повторення ТЕСТИ презентація (листати презентацію, знайти тести) не присилати
ВІДЕО "Фотосинтез"
ВПРАВАВПРАВА
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Фотосинтез у прокаріот"
3. Прочитати §47

11.12.2024 

Тема. Планетарне значення фотосинтезу

Хід уроку

1. Прочитайте §47
2. Перегляньте 
ВІДЕО "Планетарне значення фотосинтезу"
3. Виконай 
ТЕСТИ


06.-10.12.2024 

Тема. Фотосинтез. Світлова фаза. Темнова фаза

Хід уроку

1.ТЕСТИ "Перевір себе

ВПРАВА на повторення

2.Прочитайте §45; 46
 ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Фотосинтез"
3. Перегляньте 
ВІДЕО "Фотосинтез: світлова та темнова фази"
ВІДЕО "Фотосинтез"

ВІДЕО "Фотосинтез"

ВПРАВАВПРАВА
4. Виконати 
ТЕСТИ презентація (листати презентацію, знайти тести)


 





 

 

05.12.2024 

Тема. Практична робота. Розв'язування задач на біосинтез білка

Хід уроку

1. Перегляньте ВІДЕО "Розв'язування задач на біосинтез білка,   ПРЕЗЕНТАЦІЯ задачі

Практична робота

1.ТЕСТИ 

2. Розв'яжіть задачі

1.Молекулярна маса пепсину 35 500. Скільки амінокислотних ланок в цій молекулі? Яка довжина первинної структури білка?

2.Гормон глюкагон має білкову природу. Визначте кількість нуклеотидів  у складі гена, що кодує цей білок, якщо молярна маса білка становить 2 900, а молярна маса амінокислоти - 100. Візьміть до уваги: ген, що кодує цей білок, містить 40% інтронів. 

3. Молекула про-і-РНК складається з 900 нуклеотидів, причому на інтронні ділянки припадає 300 нуклеотидів. Яку кількість амінокислотних залишків містить кодований відповідною і-РНК поліпептид?



 

04.12.2024

Тема. Фолдінг білка. Роль шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків.

Хід уроку 

1.ТЕСТИ "Перевір себе"
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ
3. ВІДЕО "Генетичний код. Біосинтез білка" повтор 29.11.

4. Д/З прочитати §44,
*Профільна інтеграція знань. Чи можна передбачити третинну конфігурацію білка?

 

03.12.2024

Тема. Етапи біосинтезу білка. Генетичний код.

Хід уроку 

1.Опрацюйте §42-43
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Біосинтез білка"
3. ВІДЕО "Генетичний код. Біосинтез білка"
4. ВІДЕО "Від ДНК до білків"


5. Розв'яжіть задачі:

1. Напишіть АК послідовність білка синтезованого з фрагмента ДНК: 

ААГ ТТЦ ГТЦ ГАТ

2. Напишіть  послідовність нуклеотидів ДНК обох ланцюгів, якщо АК послідовність білка: мет-ліз-глі-сер-стоп


29.11.2024 wizer.me

Тема. Поняття про матричні синтези. Реплікація ДНК. 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Реплікація ДНК"
ВІДЕО


 



28.11.2024

Тема. Практична робота. Розв'язування задач на тему "Енергетичний обмін"

Хід уроку 

1. Підготуйтесь до практичної роботи ПРЕЗЕНТАЦІЯ 
 Виконайте 
Тести і задачі

Практична робота

Тема.

Мета.

Розв'яжіть задачі на енергетичний обмін

1.У процесі енергетичного обміну розщепилося8 молекул глюкози. Повного розщеплення зазнали 3 молекули, а з рештою відбулися лише реакції безкисневого етапу обміну. Скільки молекул піровиноградної кислоти та АТФ утворилося?


2. У процесі енергетичного обміну утворилося 96 молекул АТФ. Повного розщеплення зазнали 2 молекули глюкози, а з рештою відбулися лише реакції безкисневого етапу обміну. Скільки молекул глюкози розщепилося?

3. У процесі дисиміляції утворилося 24 моль СО2 і 12 моль С3Н6О3.
Яка кількість речовини глюкози при цьому
розщепилась? Яка кількість речовини АТФ синтезувалась?
Яка кількість енергії акумулювалась в
молекулах АТФ?\

4. У процесі дисиміляції в тканинах утворилось 132 г вуглекислого газу і 540 г молочної кислоти. Як відбувалось розщеплення глюкози і яка
маса її засвоїлася?
 Яка кількість речовини АТФ утворилася при
цьому? Скільки енергії і в якому вигляді
акумульовано в АТФ?




26.-27.11.2024

Тема. Аеробне дихання. β-окиснення жирних кислот

Хід уроку 

1. Прочитайте §40;41 складіть опорний конспект, використовуючи матеріали
2. 
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Енергетичний обмін"
3.
ВІДЕО "Клітинне дихання"
4. ВІДЕО "Дихальний ланцюг"

5. Підготуйтесь до практичної роботи ПРЕЗЕНТАЦІЯ 
6 .Тести і задачі Тести виконайте і відправте на пошту, а задачі по бажанню

 


22.11.2024

Тема. Анаеробне дихання. Гліколіз 

Хід уроку 

1. Прочитайте §39; складіть опорний конспект, використовуючи матеріали
2. 
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Енергетичний обмін"
3.
ВІДЕО "Клітинне дихання"


21.11.2024

Тема. Особливості ферментативного каталізу 

Хід уроку 

1. Прочитайте §38; складіть опорний конспект
2. 
ВІДЕО "Ферменти"

21.11.2024

Практична робота. Вивчення активності ферментів слини

Хід уроку 

Мета: вивчити властивості ферментів слини та умови їхньої активності.

Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, градуйовані піпетки, крапельниця, колба, скляні палички, термостат, водяна баня, розчин Люголя, дистильована вода, склянка з льодом, водний 0,2%-й розчин крохмалю(шматочки сирої картоплі та вареної картоплі).

 

Ферменти — біологічні каталізатори, без участі яких не відбувається жоден життєвий процес. Вони характеризуються здатністю: реагувати з певною речовиною — субстратом; прискорювати біохімічні реакції, які зазвичай йдуть дуже повільно; діяти при дуже незначних концентраціях субстрату, при цьому непотребуючи надходження енергії ззовні; функціонувати залежно від температури і рН середовища.

Біологічний каталіз відзначається надзвичайновисокою ефективністю і здатністю ферментів чітко вирізняти речовину, з якою вони взаємодіють.


 ВІДЕО

Завдання 1

Вивчення дії ферменту слини (амілази) на крохмаль.

Хід роботи

1. Сполосніть ротову порожнину 2—3 рази водою. Потім протягом 3—5 хв прополощіть ротову порожнину 50 мл дистильованої води та зберіть розчин слини в колбу.

2..Візьміть зі штатива дві пробірки та пронумеруйте їх. Улийте в кожну пробірку по 2 мл розчину крохмалю.

3. У пробірку № 1 додайте 0,5 мл розчину слини, в якому є фермент амілаза, а в пробірку № 2 додайте 0,5 мл дистильованої води. Перемішайте вміст пробірок.

4. Пробірки № 1 і 2 помістіть на 15 хв у термостат за температури 38 °С. Після цього слід витягти пробірки з термостата та додати до їхнього вмісту 1—3 краплі розчину Люголя.

5. Запишіть результати спостережень. Зробіть висновок.

 

Завдання 2

Дослідження впливу температури на активність ферменту амілази в реакції з крохмалем.

 

Хід роботи

1. Візьміть зі штатива чотири пробірки та пронумеруйте їх. Влийте в кожну по 2 мл розчину крохмалю та по 0,5 мл розчину слини.

2. Пробірку № 1 залиште за кімнатної температури, пробірку № 2 помістіть у термостат за температури 38 °С, пробірку № 3 поставте кип’ятити на водяній бані, пробірку № 4 поставте у склянку з льодом.

3. Через 10—15 хв витягніть пробірку з термостата, водяної бані та склянки з льодом і в усі чотири пробірки додайте по 2- 3 краплі розчину Люголя.

4. Запишіть результати спостережень.

5. Зробіть висновок.

№  п/п

Вміст пробірки

Реакція

1

2

3

4

Висновок:

1.Як ферменти слини діють на крохмаль?

2.Що впливає на активсть ферменту амілази слини?



20.11.2024

Тема. Травлення у товстому кишківнику

Хід уроку 

1. Прочитайте §37; складіть опорний конспект
2. 
ВІДЕО "Кишечник, підшлункова, печінка"
3.Розмістіть  в потрібному порядку:
1) анальний отвір;  2)ротова порожнина; 3)шлунок;  4)ободова кишка; 5) сліпа кишка;  6)пряма кишка;    7)клубова кишка; 8)стравохід;  9)дванадцятипала кишка; 10)порожниста кишка; 11)сигмовидна кишка
4. ВІДЕО "Травлення у  жуйних тварин"
5.Розмістіть  в потрібному порядку відділи шлунку корови:
1)сичуг;   2)сітка;   3)книжка;  4)рубець;





 

19.11.2024

Тема. Порожнинне травлення у багатоклітинних

Хід уроку 

1. Прочитайте §36; складіть опорний конспект
2.
ВІДЕО "Травлення в ротовій порожнині і шлунку"
3. 
ВІДЕО "Травлення в кишечнику"
4. 
ВІДЕО "Травлення"






15.11.2024

Тема. Внутрішньоклітинне травлення

Хід уроку 

1. Прочитайте §36,; складіть опорний конспект, використовучи матеріали:
2. 
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Внутрішньоклітинне травлення"
3. 
ВІДЕО "Типи травлення"


14.11.2024

Тема. Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин.  Основні функції травлення

Хід уроку

1. Прочитайте §33, 34,35; складіть опорний конспект, використовучи матеріали:

2. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Типи гетеротрофного живлення"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Живлення і травлення"

4.Виконайте  ТЕСТИ "Надходження газів"

 

13.11.2024

Тема. Надходження газів до організмів  рослин та грибів

Хід уроку 

1. Прочитайте §32: складіть опорний конспект і перемалюйте малюнки




12.11.2024

 Тема.  Надходження газів до організмів тварин.  Виникнення та еволюція дихальної системи.

Хід уроку 

1. Виконайте ТЕСТИ і перешліть відповіді в вайбер
2. Прочитайте §31;
3. 
ВІДЕО "Дихальна система"
    
ВІДЕО "Газообмін у легенях"
4. 
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Надходження газів"
5. 
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дихання та горіння"
6. 
ВІДЕО "Аксолотль"

07.11.2024

 ТЕМА  Основні компоненти кровоносної системи. Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем. Транспорт газів в кровоносній системі

Хід уроку 

1.Виконайте ТЕСТИ "Транспорт речовин"
2.Прочитайте §28;29,30.                        
Мал. Немертини


4. Перегляньте ВІДЕО "Транспортні системи кров"
5. Перегляньте 
ВІДЕО "Функції кровоносної системи"
6. Перегляньте 
ВІДЕО "Транспортні функції крові"

 

06.11.2024

Тема. Апопластичний та симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин 

Хід уроку 

1. Прочитайте §26; зробити малюнки в зошиті

Горизонтальний транспорт речовин відбувається в корені в порядку:

 кореневий волосок--клітини паренхіми кори--ендодерма--перицикл--паренхіма осьового циліндра--судини кореня









05.11.2024

Тема. Провідна тканина. Еволюція транспортної системи у рослин

Хід уроку 

1. Прочитайте §27;
2. 
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
3. ВІДЕО "Тканини рослин"
4. ***ЗАПОВНІТЬ ТАБЛИЦЮ: 

"ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФЛОЕМИ І КСИЛЕМИ"

Ознаки

Ксилема

Флоема

Провідний елемент (назва , будова, малюнок)

 

 

Механічний елемент

 

 

Паренхімний  елемент

 

 

Функцїі

 

 

Що транспортується

 

 

Швидкість

 

 

Розташування

 

 


КАНІКУЛИ

25.10.2024wizer.me

Урок 4. Транспортування речовин через мембрану в клітину

ГРА "Перевір себе" усно
Прочитайте 
§ 25
Перегляньте 
ВІДЕО "Плазматична мембрана, транспорт речовин"
Виконати 
ТЕСТИ

 

24.10.2024

Тема. Субстрати, умови, етапи метаболізму. Фізичні й хімічні основи метаболізму.

Хід уроку 

1.ГРА "Перевір себе"
2 Прочитайте §24; КОНСПЕКТ
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Обмін речовин"
4. ВІДЕО "Обмін речовин та енергії" 
5.Складіть опорний конспект

 

23.10.2024wizer.me

  Урок 3. Потреба людини в речовинах та хімічних елементах.
Опрацюйте § 23
ПРЕЗЕНТАЦІЯ



22.10.2024wizer.me

 Урок 1. Неорганічні сполуки, необхідні для життєдіяльності організмів. 
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Урок 2.  Органічні сполуки, необхідні для життєдіяльності організмів
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Прочитати §22



Тема розділу. БІОРІЗНОМАНІТТЯ

 

19.10.2024


ЗАВДАННЯ контрольної роботи "Біорізноманіття. Загальна характеристика еукаріот"

Кружечок - одна правильна відповідь, квадрат - декілька правильних відповідей. Загальну кількість балів поділіть на 5 і отримаєте оцінку за контрольну роботу



11.-18.10.2024

Тема.  Проєкт. Оцінка стану повітря даної місцевості методом ліхеноіндикації

                                                                          Хід уроку 

1. Ознайомтесь з подібним ПРОЄКТОМ
2. Перегляньте ВІДЕО
3. Заповніть СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ


16.10.2024

Тема. Зміни в біорізноманітті шляхом інтродукції та інвазії

                                                                          Хід уроку 

 

1. Прочитайте §21, складіть опорний конспект, використовуючи всі матеріли
2.*** Складіть 1 тест на відповідність по матеріалу параграфа
1. ...                        А)...
2. ...                        Б)...
3. ...                        В)...



11.10.2024

Тема. 1. Значення хребетних тварин в екосистемах та житті людини. 
           2. Екосистемне біорізноманіття

                                                                           Хід уроку 

1. Прочитайте §19, складіть опорний конспект, використовуючи всі матеріли
2. Заповніть СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ

1. Прочитайте §20, складіть опорний конспект, використовуючи всі матеріли
2.Випишіть приклади ендеміків, космополітів та аборигенів.

 

10.10.2024 

Тема. Різноманітність хребетних тварин. Анамнії та амніоти

Хід уроку 

1. Прочитайте §19, складіть опорний конспект, використовуючи всі матеріли
2. Опрацюйте допоміжні матеріали: 
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Різноманітність хребетних тварин" ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Анамнії та амніоти"

 

10.10.2024 

Тема. Загальна характеристика Царства ТВАРИНИ. Різноманітність безхребетних тварин.

Хід уроку 

1. Прочитайте §18; складіть опорний конспект (присилати не потрібно)
2. 
ВІДЕО "Безхребетні" Випишіть назви згаданих тварин
 
ВІДЕО "18 фактів про тварин"
3. 
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Безхребетні тварини" 


09.10.2024

Тема. Загальна характеристика та різноманітність грибів

Хід уроку 

ЗНО-хвилинка  Клітина кореня жита містить 14 хромосом. Скільки хромосом знаходиться в клітині ендосперму насінини?

А7

Б14

В21

Г28


1. Прочитайте §17; Повторіть відмінні ознки в будові клітин
2. ВІДЕО "Загальні характеристики грибів".
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Гриби"


08.10.2024

Тема. Різноманітність насінних рослин. Покритонасінні

Хід уроку

1. Прочитайте §16; 
2. Перегляньте ВІДЕО "Покритонасінні"
ВІДЕО "Подвійне запліднення"

3. ВІДЕО "Покритонасінні"

4. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дводольні рослини"
5. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Однодольні рослини"
6. Виконайте ТЕСТИ 

 

03.10.2024 

Тема. Різноманітність насінних рослин. Голонасінні

Хід уроку

1. Прочитайте §16; КОНСПЕКТ
2. Перегляньте ВІДЕО "Голонасінні рослини" (дивитись тільки Голонасінні)
3. Опрацюйте 
ПРЕЗЕНТАЦІЮ (заповнити таблицю в презентації, відправляти по бажанню)
4. Виконайте ТЕСТИ 
*Цікаві факти про Голонасінні рослини

02.10.2024

Тема.  Різноманітність вищих спорових рослин

Хід уроку

1. Повторіть §15;
2. Перегляньте 
ВІДЕО "Різноманітність рослин. Водорості. Вищі спорові рослини"
ВІДЕО "Різноманітність рослин. Вищі спорові рослини"
3. Виконайте 
ТЕСТИ 

  




 
 

02.10.2024

Тема. Загальна характеристика та різноманітність наземних рослин.

Хід уроку

1. Прочитайте §15;
2. Перегляньте 
ВІДЕО
3. Перегляньте Мал. "Родинні зв'язки в групі Ембріофіти"


4. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ та ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Хвощі плауни, папороті"
5. Перегляньте ВІДЕО "Автостопом по біології"

 

 

                          

 27.-01.10.2024

Тема уроку. Практична робота. Визначення видового складу екосистем своєї місцевості

                                             Хід уроку

1.  Виконайте роботу в СПІЛЬНІЙ ПРЕЗЕНТАЦІЇ 

 


26.09.2043

Тема. Еволюційні зв'язки між еукаріотами та прокаріотами. Сучасна систематика еукаріот: 5 основних супергруп (Екскавати, Амебозої, Опістоконти, Архепластиди, SAR), основні представники цих груп.

Хід уроку 

1. Прочитайте §14;
2. Замалюйте схему сучасної системи живого світу


3.Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
4. Проаналізуйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ1 "Сучасна    систематика"
5. Перегляньте ВІДЕО "Сучасна система живого світу"
6. Виконай ВПРАВУВПРАВУВПРАВУВПРАВУВПРАВУ
7/ Дз. Скласти конспект 

24.-25.09.2024

Тема.  Сучасна система живого світу. Основні характеристики, таксони та різноманітність представників домену Археї ти Бактерії

Хід уроку 

1. Прочитайте §12, 13 і перемалюйте в зошит схему



2. Повтори матеріал 9 кл. БАКТЕРІЇ
3. Опрацюйте ВІДЕО "Бактерії",   ВІДЕО"Археї"
4. Виконайте ТЕСТИ

20.-21.09.2024

Тема. Рівні і типи біологічного різноманіття. Дослідження біорізноманіття

Хід уроку 

1. Опрацюйте КОНСПЕКТ уроку;
2. Перегляньте ВІДЕО
3. Прочитайте §10,11 і заповніть таблицю

Назва методу

Його суть

Приклади

4.Д/з Прочитати  §10,11; *Заповніть таблиці

Критерій виду

Слон саванний

Слон індійський

1. Морфологічний

2. Генетичний

3. Фізіологічний

4. Біохімічний

5. Географічний

6. Екологічний

19.09.2024

Тема. Вид як базовий таксон. Критерії виду 

Хід уроку 

1. Виконайте ВПРАВУ1, ВПРАВУ2 на повторення
2. Опрацюйте КОНСПЕКТ уроку;
3. Проаналізуйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вид. Критерії виду"
4. Перегляньте ВІДЕО1 і ВІДЕО2 і заповніть таблицю

Критерій виду

Його суть

Відхилення

1. Морфологічний

2. Генетичний

3. Фізіологічний

4. Біохімічний

5. Географічний

6. Екологічний

5.Д/з Опрацювати  §9, перегляньте відео, заповніть таблицю

18.09.2024

Тема. Еволюційна таксономія та кладистика

Хід уроку 

1.Опрацюйте § 8, складіть конспект
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ і   ВІДЕО"Сучасна систематика органічного світу" Задорожний
3*. Напишіть систематичне положення одного виду тварин і рослин


17.09.2024

Тема уроку. Біологічна систематика живого світу: завдання, методи дослідження, значення. Поняття про штучні та природні системи живого світу. Принципи сучасної класифікації організмів

Хід уроку

1. Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
2. Прочитайте § 7;
3. Перегляньте ВІДЕОУРОК "Система органічного світу"
4. ВІДЕО "Сучасна систематика органічного світу" Задорожний
5. Складіть опорний конспект;
6. Д/з Опрацювати  §7 , вивчити визначення 


14.09.20223

Тема.  Принципи аналізу наукових результатів. Практична робота. Проаналізувати різні види види біологічних/екологіних творів, визначити їх особливості, мету та завдання, недоліки та переваги

Хід уроку

1. Опрацюйте § 6
 2. Проаналізуйте графік:



 


3. Тренувальні вправи за вивченими темами:
ВПРАВА, ВПРАВА
4. Тести ЗНО

 

13.09.2024 

Тема.  Принципи планування біологічного та екологічного дослідження. Практична робота. Створити план біологічного /екологічного дослідження 

Хід уроку

1. Прочитайте § 5;
2. Виконайте практичну роботу за  Інструктивною карткою. В спільній презентації додайте слайди і заповніть їх своїм планом дослідження. Не забувайте підписати кожний ваш слайд. Можете працювати по 2-3 учня та робіть срини екрану на випадок, якщо хтос видалить ваші слайди. Захист роботи буде на наступному уроці. 

Тренувальні вправи. Запропонувати /спростувати/ гіпотезу за заданим твердженням
Завдання.:
1.Виберіть 2 твердження з наведених : а) рослини є автотрофними організмами; б) тварини та рослини складаються з клітин; в) деякі мухи схожі на бджіл і дзинчать як бджоли; г) бджоли вказують за допомогою танцю іншим бджолам зі свого вулика напрямок польоту до джерела їжі.
2.Для кожного твердження сформулюйте гіпотезу, яка його пояснює.
3.Запропонуйте способи перевірки вашої гіпотези.
4.Сформулюйте висновок, у якому вкажіть, що слід урахувати під час висування гіпотези.


12.09.2024 
Тема.  Поняття про науку та науковий метод пізнання. Загальнонаукові методи дослідження
Хід уроку
1. Прочитайте § 4;
2. Проаналізуйте малюнок:

3. Перегляньте ВІДЕО "Методи біологічних досліджень"
4. Заповніть таблицю:

Метод біологічних досліджень

Його суть

Приклад застосування методу


5. Домашнє завдання

1.Опрацюйте параграф 4, вивчіть визначення

2*. Дайте відповідь на запитання письмово:

1. Складіть список можливих досліджень, для яких застосування теоретичних методів буде більш доцільним, ніж емпіричних. 

2.  На  конкретних прикладах поясніть відмінності між науковим і  ненауковим пізнанням. 

3. Поясніть, чим наукова гіпотеза відрізняється від наукової теорії. 

4. Використовуючи додаткові джерела (зокрема, Інтернет), знайдіть конкретні приклади, коли відсутність об’єктивного підходу до досліджень стала причиною негативних наслідків для суспільства.




10.09.2024 
Тема.  Пристосування живих організмів до середовищ існування
Хід уроку

1. Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
2. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ або ПРЕЗЕНТАЦІЮ
3. Д/з Повторити  § 3, *повідомлення "СТРЕС"


10.09.2024
Тема.  Нерозривність життя від середовища існування, функції навколишнього середовища
Хід уроку
1. Опрацюйте § 3
2. Опрацюйте матеріали:
а) ВІДЕО"Навколишнє середовище"
б) ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Середовища існування"
в) ВІДЕО "Пристосування до середовищ існування"
3. Складіть в зошиті опорний конспект, користуючись опрацьованими матеріалами, доскладайте схеми:
Середовище існування - це....
Середовище існування
               ↙                           ↓                            ↓                           ↘                       

Наземно-повітряне                         ...                            ...                               ...

 характеристика                    

пристосування у тварин і рослин

приклади живих організмів 

Середовище існування
    ↙                           ↓                           ↘ 
Антропогенно-змінене                                   ...                                ...
 характеристика                                                
 приклади   

Гомеостаз -це...
Стрес - це.... 
 
4.Визначте вид середовища існування ПРЕЗЕНТАЦІЯ
                                                            
5.Опорний конспект 


ІІ семестр

РОЗВИТОК 

   Біологія 10 клас Контрольна робота «Репродукція і розвиток»

Варіант І

І рівень  Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)

1. Бластомери утворюються:

а) при заплідненні;          б) в процесі гаструляції; 

 в) в період дроблення;    г) в процесі органогенезу.

2. Жіночі гамети :   а) рухливі;  б) мають подвійний набір хромосом; 

в) не мають стадії формування;  г) не містять запасу поживних речовин.

3.  Процес злиття ядер чоловічої та жіночої статевих клітин називають:

а) дистантна взаємодія;  б) вагітність;  в) гаметогенез;  г) синкаріогамія.

4.Стадія зародка, коли він складається з одного шару клітин і нагадує порожню всередині кулю: а) бластула;  б) гаструла;  в) нейрула;    г)морула.

5. Генетично запрограмована загибель клітини, в якій провідну роль виконують внутрішньоклітинні механізми:  а) некроз;  б)мейоз;   в) апоптоз;   г) амітоз.

6. Як називається спосіб розмноження при якому новий організм розвивається із незаплідненої яйцеклітини:

а) гермафродитизм;                   б) роздільностатевість;

 в) вегетативне розмноження;   г)партеногенез.

7. Пересадка органів і тканин, що відбувається  між організмами одного виду: а) алотрансплантація;  б) ксенотрансплантація; 

в) автотрансплантація;          г) імплантація.

8. Оберіть правильну  послідовність стадій ембріогенезу хордових:

а) гаструла, бластула, нейрула, органогенез;

б) нейрула, гаструла, бластула, органогенез;

в) бластула, гаструла, нейрула, органогенез.

 

ІІ рівень

Дайте визначення термінам (1,5 б.)

9. Плацента  – це …

10. Акросома – це …

ІІІ рівень

Завдання на відповідність та послідовність ( по 2б.)

11. Встановіть відповідність між терміном та його характеристикою:

9. Встановіть відповідність між терміном та його характеристикою:

1. Плацента;             а) виробляє рідину, в якій знаходиться плід;

2. Матка;                  б) орган, що забезпечує плід поживними речовинами і киснем;

3. Хоріон;                 в) м’язовий орган, у якому розвивається зародок;

4. Амніон;                г) ворсинкова оболонка, що утворює плаценту  .

 

12. Визначте правильну послідовність розвитку організму людини після запліднення:  а) імплантація; б) зигота; в) морула;  г) бластоциста;  д)нейрула; е)плід.

 

 

 

Біологія 10 клас Контрольна робота «Репродукція і розвиток»

Варіант ІІ

І рівень   Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)

1.Плід з материнським організмом з`єднує шнуроподібний орган, що має назву: 

а) ембріон; б) пуповина; в) жовте тіло; г) плацента.

2. Сперматозоони:   а) нерухомі;  б) мають подвійний набір хромосом; 

в) мають стадію формування;  г) містять запас поживних речовин.

3. Товстостінний грушоподібний порожнистий м`язовий орган, який виконує  секреторну функцію, а під час вагітності в ньому розвивається зародок і плід, має назву:   а) матка;  б) плацента;   в) яєчник;    г) сім`яник.

4. Занурення зародка в слизову оболонку матки і прикріплення до неї, має назву:

а) запліднення;   б) імплантація;   в) гаметогенез;    г) онтогенез.

5. Морула – це: а) проміжна стадія між зиготою та бластоцистою;    б) вид гаструли;

в) поняття, що не відноситься до ембріонального розвитку;  г) зародковий листок.

6. Якого типу регенерація відбувається при  зрощенні кісток після перелому:

а) репаративна;    б) фізіологічна;     в) у даному випадку регенерації не відбувається.

7. Трансплантація  штучних органів для тимчасової або постійної заміни ураженого  органа людини: а) ксенотрансплантація;  б) алотрансплантація;  

в) автотрансплантація;    г) імплантація.

8.Для амітозу  характерно: а) утворення веретена поділу; 

 б) поділ  ядра, без  подвоєння  ДНК;  в) наявність чотирьох фаз; г) хромосоми конденсуються.

 

ІІ рівень

Дайте визначення термінам (1,5 б.)

9 Тотипотентні клітини  – це …

10.  Некроз – це …

ІІІ рівень

Завдання на відповідність та послідовність (1,5 б.)

9. Встановіть відповідність між терміном та його характеристикою:

1. Мітоз;             а) відбувається  без реплікації ДНК й конденсації хромосом;

2. Амітоз;           б) генетично запрограмована загибель клітини;

3. Мейоз;            в) поділяють на 4 фази: профазу, метафазу, анафазу і телофазу ;

4. Апоптоз;         г) утворюються дочірні клітини з удвічі меншим набором хромосом.

10. Визначте правильну послідовність стадій сперматогенезу:

а) формування;    б) розмноження;    в) дозрівання;    г) росту.



15.05.2024 (Середа)

Тема. Вікові періоди індивідуального розвитку людини 

Хід уроку

1. Виконайте вправу на повторення ембріонального розвитку людини 

2.Опрацюйте § 105, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:

а)Відеопрезентація "Постембріональний розвиток людини"

3. Заповніть СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Етапи постембріонального розвитку людини"

14.05.2024
Тема.   Постембріональний розвиток насінних рослин
 Хід уроку
1. Опрацюйте §104; складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
 2.Опрацюйте допоміжні матеріали:
 2.Опрацюйте допоміжні матеріали:
а) ВІДЕОУРОК "Постембріональний етап розвитку"
ВІДЕО "Життєві цикли рослин"
ВІДЕО "Насінина. Проростання насіння"
2. Виконайте 
2. Виконайте ТЕСТИ НаУрок


10.05.2024 
Тема.  Постембріональний розвиток організмів
 Хід уроку
1. Виконайте ВПРАВУ на повторення ембріонального розвитку організмів;
2. Опрацюйте §104; складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
 ВІДЕОУРОК "Постембріональний етап розвитку"
 
ФІЛЬМ "Як зароджується життя"

 


09.05.2024
Тема. Репродуктивна медицина
 Хід уроку
1.Повторіть §103;
2.Перегляньте ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЮ "Регуляція розмноження людини. Можливості репродуктивної медицини"
3.Виконайте ТЕСТИ НаУрок

 

08.05.2024
Тема. Сучасні методи ембріології. Тканинна та ембрональна
 інженерія, химерні організми
 Хід уроку
 
4. Опрацюйте §103; складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕОУРОК "Особливості розвитку людини. Діагностування вад розвитку. Ембріотехнології"
б) ВІДЕОЛЕКЦІЯ "Хімеризм"
в) ВІДЕО "Люди-хімери. Хто вони?"
г) ВІДЕО "Пологи"ВІДЕО
5. Виконайте ТЕСТИ НаУрок 

  

07.05.2024

Тема. Ембріональний розвиток у рослин та його етапи

Хід уроку

1. Повторіть §99;

2. Повторіть будову квітки ВІДЕО

3. Повторіть подвійне запліднення у рослин ВІДЕО

 

03.05.2024 

Тема. Періодизація ембріонального розвитку людини. Вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин на розвиток зародка людини

Хід уроку

1. Опрацюйте §102;складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Емріональний розвиток людини"

б) ВІДЕО "Розвиток плоду"
в) ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЯ " Ембріональний розвиток людини. Менструація. Вагітність."

г) ВІДЕО "Вплив алкоголю, нікотину, наркотичних речовин на зародок людини"

2. Виконайте ТЕСТИ НаУрок

 

03.05.2024 

Тема. Ембріональні теорії та закони

Мета. Вивчити закон Геккеля-Мюлера і закон Бера.

Хід уроку

1. Опрацюйте §101;

2.Складіть в зошиті коротенький конспект, використовуючи наступні матеріали (в параграфі мало інформації):

а) ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Індивідуальний розвиток"(є матеріал для повторення)

- В чому сутність законів Геккеля-Мюлера і Бера, що зображені на цьому малюнку?Відповідь запишіть в зошит.




02.05.2024

Тема. Поняття про провізорні органи. Амніоти та анамнії

Хід уроку

1.Опрацюйте §101, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:

а) ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Ембріональний розвиток"

б) ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЯ "Провізорні органи"

2. Виконайте ТЕСТИ НаУрок

 

30.-01.05.2024 

Тема. 1. Способи закладки мезодерми у безхребетних та хордових

2. Гістогенез та органогенез. Поняття про стовбурові клітини

Хід уроку

1. Повторіть §100;

2. Перемалюйте в зошит малюнок

3.Знайдіть в інтернеті пояснення і приклади, у кого з живих організмів телобластичний, а у кого ентероцельний тип закладки мезодерми

4. Перегляньте і осмисліть матеріали:

ВІДЕО "Періоди онтогенезу"

ВІДЕО "Стовбурові клітини"

 


Тема. Способи гаструляції
Мета. Вивчити наступний етап онтогенезу - гаструляцію, шляхи утворення гаструли, та її будову
 Хід уроку
1. Повторіть дроблення, виконавши ТЕСТ
2. Опрацюйте §100, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕО " Онтогенез", ВІДЕО "Гаструляція"
б) проаналізуйте і перемалюйте в зошит
Мал.1 "Будова гаструли"
 


Мал.2 "Способи утворення гаструли


 

25.04.2024 
Тема. Поява багатоклітинного одношарового зародка - бластули. Типи бластул у хордових
Хід уроку
1.Опрацюйте §99, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дроблення"


б) Перемалюйте стадії дроблення, бластулу з позначеннями в зошит

Типи бластул

Зверніть увагу на те, що бластула у людини називається БЛАСТОЦИСТА, а в одній із стадій дроблення утворюється  МОРУЛА (стадія 16 клітин)

Запам'ятайте! Дроблення у людини:


 ПОВНЕ, НЕРІВНОМІРНЕ, АСИНХРОННЕ

(поясніть, як це?)


23.-24.04.2024 
Тема. Етапи індивідуального розвитку у багатоклітинних організмів
Хід уроку
1.Опрацюйте §98, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕО "Онтогенез у багатоклітинних організмів"
2. Знайдіть інформацію про різну тривалість онтогенезу у живих організмів. Інформацію розмістіть в спільній ПРЕЗЕНТАЦІЇ (приклади не з підручника).
 

 

РЕПРОДУКЦІЯ

 19.04.2024
Тема. Практична робота. Особливості розмноження у різних груп живих організмів (тварин, рослин, грибів, бактерій)

Хід уроку
1. Зайдіть в СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ і заповніть свої слайди
 
 
19.04.2024
Тема. Механізми визначення статі. Стать і гендер у людини
Мета. Вивчити  механізми визначення статі у різних груп живих організмів, з'ясувати поняття гермафродитизм та його види, стать і гендер. 
Хід уроку
1. Опрацюйте §97; складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:
ВІДЕО "Генетика статі"
ВІДЕО "Стать і гендер"
2.Виконайте ТЕСТИ 
 
18.04.2024 
Тема. Етапи запліднення люини
Мета. Вивчити причини порушення запліднення, ЕКО (екстракорпоральне запліднення), методи контрацепції; 
Хід уроку
 1. Опрацюйте §96; складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:
ВІДЕО "Менструальний цикл" (повторіть і зверніть увагу на те, в якій фазі менструального циклу відбувається запліднення)
ВІДЕО "Запліднення у людини"
ВІДЕО "ЕКО"
ВІДЕО "Методи контрацепції"
2.Виконайте ТЕСТИ 
3.*Коли з'явилась перша "людина з пробірки"?
 


 
 
 








22.03.2024 
Тема.  Практична робота
Хід уроку



22.03.2024 
Тема.  Практична робота
Хід уроку






20.03.2024 
Тема. Цитокінез у тварин і рослин
Хід уроку

1. Прочитати п. 82



 


 



15.02.2024
Тема. ПРАКТИЧНА РОБОТА Задачі "Генетика статі"
 
 



 


 



 




 

 


 






 


Комментариев нет:

Отправить комментарий