Будьте уважні!!! Уроки виставлені на тиждень вперед!!!
РОЗВИТОК
26.04.2024
Тема. Способи гаструляції
Мета. Вивчити наступний етап онтогенезу - гаструляцію, шляхи утворення гаструли, та її будовуХід уроку1. Повторіть дроблення, виконавши ТЕСТ
2. Опрацюйте §100, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕО " Онтогенез", ВІДЕО "Гаструляція"
б) проаналізуйте і перемалюйте в зошит
Мал.1 "Будова гаструли"
Мал.2 "Способи утворення гаструли
25.04.2024Тема. Поява багатоклітинного одношарового зародка - бластули. Типи бластул у хордовихХід уроку1.Опрацюйте §99, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:
а) ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дроблення"
Типи бластул
Зверніть увагу на те, що бластула у людини називається БЛАСТОЦИСТА, а в одній із стадій дроблення утворюється МОРУЛА (стадія 16 клітин)
Запам'ятайте! Дроблення у людини:
ПОВНЕ, НЕРІВНОМІРНЕ, АСИНХРОННЕ
(поясніть, як це?)
23.-24.04.2024Тема. Етапи індивідуального розвитку у багатоклітинних організмівХід уроку1.Опрацюйте §98, складіть опорний конспект, користуючись допоміжними матеріалами:б) ПРЕЗЕНТАЦІЯ2. Знайдіть інформацію про різну тривалість онтогенезу у живих організмів. Інформацію розмістіть в спільній ПРЕЗЕНТАЦІЇ (приклади не з підручника).
РЕПРОДУКЦІЯ
19.04.2024
Тема. Практична робота.
Особливості розмноження у різних груп живих організмів (тварин, рослин, грибів,
бактерій)
Хід уроку 19.04.2024Тема. Механізми визначення
статі. Стать і гендер у людиниМета. Вивчити механізми
визначення статі у різних груп живих організмів, з'ясувати поняття
гермафродитизм та його види, стать і гендер. Хід уроку1. Опрацюйте §97; складіть
опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:2.Виконайте ТЕСТИ 18.04.2024 Тема. Етапи запліднення
люиниМета. Вивчити причини
порушення запліднення, ЕКО (екстракорпоральне запліднення), методи
контрацепції; Хід уроку 1. Опрацюйте §96; складіть опорний конспект,
використовуючи наступні матеріали:ВІДЕО "Менструальний
цикл" (повторіть і зверніть увагу на те, в якій фазі менструального циклу
відбувається запліднення)3.*Коли з'явилась перша "людина з пробірки"? 17.04.2024Тема. Особливі
форми розмноження. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. ПедогенезХід уроку1. Опрацюйте § 95, складіть опорний конспект;2. Перегляньте ВІДЕО3. Виконайте ТЕСТИ 16.04.2004Тема. Запліднення: його
форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих і вищих спорових рослин. Подвійне
запліднення у покритонасінних рослин. Зовнішнє і внутрішнє запліднення у тваринХід уроку1.Опрацюйте § 94, складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:
3. Виконайте ТЕСТИ
12.04.2024 Тема. Еволюція статевого
розмноженняМета. Вивчити еволюцію
статевого розмноження Хід уроку2. Опрацюйте § 93, складіть опорний конспект;3. Перегляньте ВІДЕО 11.04.2024Тема. Гаметогенез у рослин,
грибів і тварин. Статеві залози. Гаметогенез у людиниМета. Вивчити процес
гаметогенез та його особливості у різних груп живих організмів. Хід уроку1.Опрацюйте § 91-92, складіть опорний конспект, використовуючи наступні
матеріали: (Всі
схеми і таблиці, які є в презентаціях замальовуйте в зошит!) і цю схему теж.
Зверніть увагу на відмінність овогенезу і сперматогенезу!
РЕПРОДУКЦІЯ
19.04.2024
Тема. Практична робота.
Особливості розмноження у різних груп живих організмів (тварин, рослин, грибів,
бактерій)
Хід уроку 19.04.2024Тема. Механізми визначення
статі. Стать і гендер у людиниМета. Вивчити механізми
визначення статі у різних груп живих організмів, з'ясувати поняття
гермафродитизм та його види, стать і гендер. Хід уроку1. Опрацюйте §97; складіть
опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:2.Виконайте ТЕСТИ 18.04.2024 Тема. Етапи запліднення
люиниМета. Вивчити причини
порушення запліднення, ЕКО (екстракорпоральне запліднення), методи
контрацепції; Хід уроку 1. Опрацюйте §96; складіть опорний конспект,
використовуючи наступні матеріали:ВІДЕО "Менструальний
цикл" (повторіть і зверніть увагу на те, в якій фазі менструального циклу
відбувається запліднення)3.*Коли з'явилась перша "людина з пробірки"? 17.04.2024Тема. Особливі
форми розмноження. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. ПедогенезХід уроку1. Опрацюйте § 95, складіть опорний конспект;2. Перегляньте ВІДЕО3. Виконайте ТЕСТИ 16.04.2004Тема. Запліднення: його
форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих і вищих спорових рослин. Подвійне
запліднення у покритонасінних рослин. Зовнішнє і внутрішнє запліднення у тваринХід уроку1.Опрацюйте § 94, складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:
3. Виконайте ТЕСТИ
12.04.2024 Тема. Еволюція статевого
розмноженняМета. Вивчити еволюцію
статевого розмноження Хід уроку2. Опрацюйте § 93, складіть опорний конспект;3. Перегляньте ВІДЕО 11.04.2024Тема. Гаметогенез у рослин,
грибів і тварин. Статеві залози. Гаметогенез у людиниМета. Вивчити процес
гаметогенез та його особливості у різних груп живих організмів. Хід уроку1.Опрацюйте § 91-92, складіть опорний конспект, використовуючи наступні
матеріали: (Всі
схеми і таблиці, які є в презентаціях замальовуйте в зошит!) і цю схему теж.
Зверніть увагу на відмінність овогенезу і сперматогенезу!
РЕПРОДУКЦІЯ
19.04.2024
Тема. Практична робота.
Особливості розмноження у різних груп живих організмів (тварин, рослин, грибів,
бактерій)
Хід уроку 19.04.2024Тема. Механізми визначення
статі. Стать і гендер у людиниМета. Вивчити механізми
визначення статі у різних груп живих організмів, з'ясувати поняття
гермафродитизм та його види, стать і гендер. Хід уроку1. Опрацюйте §97; складіть
опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:2.Виконайте ТЕСТИ 18.04.2024 Тема. Етапи запліднення
люиниМета. Вивчити причини
порушення запліднення, ЕКО (екстракорпоральне запліднення), методи
контрацепції; Хід уроку 1. Опрацюйте §96; складіть опорний конспект,
використовуючи наступні матеріали:ВІДЕО "Менструальний
цикл" (повторіть і зверніть увагу на те, в якій фазі менструального циклу
відбувається запліднення)3.*Коли з'явилась перша "людина з пробірки"? 17.04.2024Тема. Особливі
форми розмноження. Партеногенез. Апоміксис. Неотенія. ПедогенезХід уроку1. Опрацюйте § 95, складіть опорний конспект;2. Перегляньте ВІДЕО3. Виконайте ТЕСТИ 16.04.2004Тема. Запліднення: його
форми, етапи, значення. Запліднення у нижчих і вищих спорових рослин. Подвійне
запліднення у покритонасінних рослин. Зовнішнє і внутрішнє запліднення у тваринХід уроку1.Опрацюйте § 94, складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали:
3. Виконайте ТЕСТИ
РЕПРОДУКЦІЯ
19.04.2024
Тема. Практична робота.
Особливості розмноження у різних груп живих організмів (тварин, рослин, грибів,
бактерій)
10.04.2024 Тема. Статеве
розмноження і статевий процесПоняття. Стать, статевий
процес, статеве розмноження, статеві клітини (гамети), ізогамія, анізогамія,
оогамія, поліембріонія, копуляція, кон'югація. Хід уроку1.Опрацюйте § 90, складіть опорний конспект; 2.Зрозуміти тему допоможе 3.При складанні
опорного конспекту вам допоможе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
09.04.2024Тема. Використання
вегетативного розмноження рослин та грибів у агрокультуріМета. Усвідомити, де в житті
можна використати вегетативне розмноження.Хід уроку2.При складанні опорного конспекту вам допоможе ПРЕЗЕНТАЦІЯ5.Виконайте ТЕСТ 6.***Зніміть
коротеньке відео до 3 хв., (щоб можна було відправити на електронну
пошту sv.18071974@gmail.com .), як ви використовуєте
вегетативне розмноження в житті.
07.04.2023
Тема. Репродукція
організмів. Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження
організмів
Мета. Вивчити нестатеве
розмноження організмів, його форми і значення.
Хід уроку
1.Опрацюйте §87- 88, складіть опорний
конспект
2. Перегляньте: відеопрезентація
ВІДЕО "Автостопом
по біології"
3. Перевірте, як ви
засвоїли тему, виконавши ЗАВДАННЯ (обов'язково)
05.04.2024 Тема. Репродукція
організмів. Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження
організмівМета. Вивчити нестатеве
розмноження організмів, його форми і значення.Хід уроку2. Перегляньте: відеопрезентаціяВІДЕО "Автостопом
по біології" 04.04.2024 Тема. Клітинні
технології в біології та медицині Хід уроку1.
Прочитайте §86, складіть опорний конспект2.Перегляньте: ВІДЕО "Новітні методи застосування стовбурових клітин і
біоінженерних технологій у регенеративній медицині"ВІДЕО "Клонування
людей"
03.04.2024 (середа) Тема. Прямий поділ - амітоз.
Значення. Старіння і загибель клітин. Апоптоз, некроз. Теорії старіння
Хід уроку- Чому живі
істоти старіють, а потім помирають?- Щоб відповісти на питання подивіться ВІДЕО1.Прочитайте § 85, складіть опорний
конспект, зверніть увагу на те, чим відрізняються апоптоз і некроз
07.04.2023
Тема. Репродукція
організмів. Форми розмноження організмів. Нестатеве розмноження
організмів
Мета. Вивчити нестатеве
розмноження організмів, його форми і значення.
Хід уроку
1.Опрацюйте §87- 88, складіть опорний
конспект
2. Перегляньте: відеопрезентація
ВІДЕО "Автостопом
по біології"
3. Перевірте, як ви
засвоїли тему, виконавши ЗАВДАННЯ (обов'язково)
2.* Що таке ліміт Хейфліка (письмово в зошиті)
02.04.2024 (вівторок) Тема. Порушення
мейозу. Біологічне значення мейозу у тварин та рослин Хід уроку2.Прочитайте §84,
складіть опорний конспект.3. Д/з тест в таблиці
22.03.2024 Тема. Практична роботаХід уроку
22.03.2024 Тема. Практична роботаХід уроку
21.03.2024 Тема. Непрямий поділ -
мейоз. Фази мейозу. Кросинговер.Хід уроку1. Прочитайте §83, складіть опорний конспект, використовуючи:Зверніть увагу на те, що таке кон'югація і кросинговер, в якій фазі
відбуваються ці процеси, яка їхня роль. Замалюйте ці процеси в зошиті.3.Закріпити отриманий матеріал ви зможете в ігровій формі.4. Перевірити свої знання вам допоможе ТЕСТ
20.03.2024 Тема. Цитокінез у тварин і рослинХід уроку
1. Прочитати п. 82
15.0.2024Тема. 1. Життєвий
цикл клітин. Інтерфаза.Структурна організація інтерфазного хроматину. 2. Мітоз. Фази
мітозу, їх тривалість та біологічне значення.Хід уроку1.Повторіть будову хромосоми: 2.
Прочитайте §78-81, випишіть, що
теке клітинний
цикл, намалюйте в зошиті схему життєвого ціклу с.1663. Зрозуміти тему вам допоможеВІДЕО "Клітинний
цикл. Мітоз"ВІДЕО"Клітинний цикл.
Мітоз" ВІДЕО "Мітоз"4. Складіть опорний констект за §78-815. Виконайте вправи: 13.03.2024 Тема. Репродукція
прокаріотичних і еукаріотичних клітин.Хід уроку 1. Прочитайте §77-78, складіть опорний конспект2.Перегляньте ВІДЕО 12.03.2024Тема Поняття про віроїди і
пріони. Значення їх в природі і житті людини.Хід уроку1. Опрацюйте §76,
складіть опорний конспект, користуючись матеріалами:ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Пріони і
віроїди"ВІДЕО "Віруси,
пріони та віроїди"
08.03.2024Тема. Загальна
характеристика інфекційного процесу
Хід уроку
1.Повторіть §74-75 та
заповніть
СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вірусні
захворювання людини"
07.03.2024Тема. Загальна
характеристика інфекційного процесу Хід уроку1.Прочитайте §75 та
зайдіть за посиланням на
Хід уроку
1.Повторіть §74-75 та заповніть
СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вірусні захворювання людини"
ВІДЕО "Неклітинні форми життя. Віруси"ВІДЕО "Будова та життєдіяльність вірусів"
3. Виконати ТЕСТИ
06.03.2024Тема. Віруси в системі
органічного світу. Особливості будови і процесів життєдіяльності. Шляхи проникнення вірусу в клітину хазяїна Хід уроку1.
Прочитати §72-74, скласти опорний конспект, користуючись матеріалами:ПРЕЗЕНТАЦІЯ за §72,73,74ВІДЕО "Неклітинні
форми життя. Віруси"ВІДЕО "Будова та
життєдіяльність вірусів"2. Виконай вправи на
закріплення:
05.03.2024Тема. Репродукція
молекул. Реплікація ДНК. Зворотня транскрипціяХід уроку1. Повторити§56,
Спадковість і
мінливість. Генетика як наука
01.03.2024
КОНТРОЛЬНА РОБОТА це посилання
01.03.2024Тема. Практична робота. Складання родоводівХід уроку1. Прочитати §70;3. Робота в класі. Складіть родовід
визначіть тип успадкування ознаки:Задача №1. Пробанд – хлопчик, який
добре володіє правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда –
право рука, а батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а
дід – шульга. Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою
жінкою, але в них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і
встановіть характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.Задача №2. Пробанд – глухоніма
дівчинка. Її брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й
дід здорові, а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та
здорові брат і сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й
генотипи членів родоводу. Тема. Практична робота. Складання родоводів.Мета. Навчитись складати родовід і визначати тип
успадкуванняЗадача
1. Пробанд має білу прядку волосся над лобом. Брат
пробанда без прядки. По лінії батька пробанда аномалії не відмічені. Матір
пробанда з білою прядкою. Вона має трьох сестер. Дві сестри з прядкою, одна без
прядки. У однієї з тіток пробанда з боку матері син з прядкою і дочка без
прядки, у іншої – син і дочка з прядкою та дочка без прядки. Третя тітка
пробанда з боку матері без прядки має двох синів і одну дочку без прядки. Дід
пробанда по лінії матері і двоє його братів мали білу прядку, а ще двоє - без
прядки. Прадід і прапрадід також мали білу прядку над лобом. Визначити
ймовірність народження дітей з білою прядкою над лобом у випадку, якщо пробанд
вступить у шлюб зі своєю двоюрідною сестрою, яка має таку прядку.Задача
2. Пробанд – здорова жінка. Її сестра також
здорова, а два брати хворі на дальтонізм. Матір і батько пробанда здорові.
Чотирі сестри матері пробанда здорові, чоловіки їх також здорові. Про
двоюрідних сибсів з боку матері пробанда відомо, що в одній сім’ї є один хворий
брат, а дві сестри і брат здорові. У двох інших сім’ях є по одному хворому
брату і по одній хворій сестрі; у четвертій сім’ї – одна здорова сестра. Бабуся
пробанда з боку матері здорова, дід був хворим на дальтонізм. З боку батька пробанда
не відмічено хворих на дальтонізм. Скласти родовід. Визначити ймовірність
народження у пробанда хворих на дальтонізм дітей за умови, якщо вона вийде
заміж за здорового чоловіка.
29.03.2023Тема. Спадкові хвороби, їх
вивлення (генетичне обстеження, пренатальна діагностика) та профілактика
(медико-генетичне консультування)
Хід уроку1. Прочитати §71,
складіть короткий конспект, використовуючи матеріали:
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Спадкові
хвороби"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Діагностика
спадкових хвороб"
4. ВІДЕО і ВІДЕО "Спадкові
хвороби та їх діагностика"
5. Виконайте ТЕСТИ
28.02.2023Тема. Генетика людини та
методи вивчення та особливості успадкування. Складання родоводів
Хід уроку1. Прочитати §70;
Задача на повторення:
Жінка
з нормальним зором, батько якої був дальтоніком, одружилась з чоловіком, що має
гіпертріхоз вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження в них
сина, що матиме ці аномалії?
2. ВІДЕО "Методи
генетичних досліджень"
ВІДЕО "Типи
успадкування ознак"
3. Складіть родовід
визначіть тип успадкування ознаки:
Задача
№1. Пробанд – хлопчик, який добре володіє
правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда – право рука, а
батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а дід – шульга.
Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою жінкою, але в
них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і встановіть
характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.
Задача
№2. Пробанд – глухоніма дівчинка.
Її брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й дід здорові,
а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та здорові брат і
сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й генотипи членів
родоводу.
Задача
3. У родині народилась блакитноока темноволоса
дитина, яка схожа за цими ознаками на батька. Мати дитини має карі очі та темне
волосся, бабушка за материнською лінією – блакитні очі та темне волосся, дід -
карі очі та світле волосся, а бабушка та дід за батьківською лінією – карі очі
та темне волосся. Складіть родовід цієї родини , та визначте: а) які генотипи
всіх членів родини; б) яка вірогідність народження в родині блакитноокої
світловолосої дитини?
Задача
4. Пробанд страждає сутінковою сліпотою. Його два
брати також хворі. По лінії батька пробанда осіб, що страждають сутінковою
сліпотою, не було. Матір пробанда хвора. Дві сестри і два брати матері пробанда
здорові. Вони мають лише здорових дітей. По материнській лінії відомо, що її
бабуся хвора, усі її діти здорові, сестра бабусі хвора, а брат здоровий; прадід
(батько бабусі) страждає сутінковою сліпотою, сестра і брат прадіда були
хворими; прапрадід хворий, його брат, що має хвору дочку і двох хворих синів,
також хворий. Жінка пробанда, її батьки та родичі здорові. Скласти родовід.
Визначити ймовірність народження хворих дітей у сім’ї пробанда.
23.02.2024Тема. Практична робота.
Вивчення мінливості рослин. Поняття норми реакції, варіаційного ряду,
варіаційної кривої
Хід уроку
1. Повторіть §67;
2. Виконайте практичну
роботу і зошиті за ІНСТРУКТИВНОЮ карткою
3. Виконайте цікави вправи: ВПРАВА, ВПРАВА, ВПРАВА, ВПРАВА, ВПРАВА, ВПРАВА, ВПРАВА
22.02.2024Тема. Модифікаційна
мінливість. Поняття норми реакції, варіаційного ряду, варіаційної кривої
Хід уроку
1.
Прочитайте §67;
2. Перегляньте
матеріали:
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Закономірності
мінливості"
ВІДЕО "Модифікаційна
мінливість"
ВІДЕО "Модифікаційна
мінливість"
ВІДЕО "Порівняння
форм мінливості"
3. Виконайте ТЕСТ
ЗНО хвилинку виконаємо в класі
Прочитайте текст і виконайте завдання 11-13.
11. Еритроцити крові людини, що
містять гемоглобін А, мають характерну форму (рис. 1). Серпоподібно-клітинна
анемія – генетичне захворювання, пов’язане зі зміною структури гемоглобіну А.
Мутація призводить до утворення аномального гемоглобіну S, який зумовлює
серпоподібну форму еритроцитів (рис. 2) і швидке
руйнування їх.
У гемоглобіні А ділянка β-ланцюга
складається із залишків таких амінокислот: вал-гіс-лей-тре-про-глу-глу-ліз. У хворого на
серпоподібно-клітинну анемію ця ділянка має таку послідовність
амінокислот:
вал-гіс-лей-тре-про-вал-глу-ліз.
Перетворення гемоглобіну А на аномальну
форму S може призводити до
Азменшення надходження до організму кисню
Бзбільшення кількості гемоглобіну в еритроцитах
Взбільшення вмісту глюкози в крові
Гзменшення кількості антитіл у кро
12. Укажіть можливий варіант триплета
ДНК, який утворюється внаслідок мутації, що призводить до появи гемоглобіну S.
ТАБЛИЦЯ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ
Примітка. У таблиці
наведено триплети РНК. Щоб визначити певний триплет, розпочинати потрібно від
центру таблиці, позначеного цифрою
1. Перший нуклеотид триплета вибираємо
із внутрішнього кола таблиці, другий - із другого кола, третій - із третього
кола. У четвертому колі вказано скорочену назву кодованих амінокислот, старт-
або стоп-кодон.
АЦАТ
БЦТТ
ВГАА
ГГУА
13. Мутація,
що призводить до появи гемоглобіну S, може бути зумовлена заміною
Апершого нуклеотиду
Бдругого нуклеотиду
Впершого й другого нуклеотидів
Гпершого й третього нуклеотид
20.02.2024Тема. Практична робота.
Розв'язання типових задач з визначенням мутацій
Хід уроку1. Повторіть §66;
2. Виконайте практичну
роботу за інструктивною карткою на
подвійному листку
3. Заповніть таблицю:
Спадковість і
мінливість. Генетика як наука
01.03.2024
КОНТРОЛЬНА РОБОТА це посилання
01.03.2024Тема. Практична робота. Складання родоводівХід уроку1. Прочитати §70;3. Робота в класі. Складіть родовід
визначіть тип успадкування ознаки:Задача №1. Пробанд – хлопчик, який
добре володіє правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда –
право рука, а батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а
дід – шульга. Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою
жінкою, але в них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і
встановіть характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.Задача №2. Пробанд – глухоніма
дівчинка. Її брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й
дід здорові, а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та
здорові брат і сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й
генотипи членів родоводу. Тема. Практична робота. Складання родоводів.Мета. Навчитись складати родовід і визначати тип
успадкуванняЗадача
1. Пробанд має білу прядку волосся над лобом. Брат
пробанда без прядки. По лінії батька пробанда аномалії не відмічені. Матір
пробанда з білою прядкою. Вона має трьох сестер. Дві сестри з прядкою, одна без
прядки. У однієї з тіток пробанда з боку матері син з прядкою і дочка без
прядки, у іншої – син і дочка з прядкою та дочка без прядки. Третя тітка
пробанда з боку матері без прядки має двох синів і одну дочку без прядки. Дід
пробанда по лінії матері і двоє його братів мали білу прядку, а ще двоє - без
прядки. Прадід і прапрадід також мали білу прядку над лобом. Визначити
ймовірність народження дітей з білою прядкою над лобом у випадку, якщо пробанд
вступить у шлюб зі своєю двоюрідною сестрою, яка має таку прядку.Задача
2. Пробанд – здорова жінка. Її сестра також
здорова, а два брати хворі на дальтонізм. Матір і батько пробанда здорові.
Чотирі сестри матері пробанда здорові, чоловіки їх також здорові. Про
двоюрідних сибсів з боку матері пробанда відомо, що в одній сім’ї є один хворий
брат, а дві сестри і брат здорові. У двох інших сім’ях є по одному хворому
брату і по одній хворій сестрі; у четвертій сім’ї – одна здорова сестра. Бабуся
пробанда з боку матері здорова, дід був хворим на дальтонізм. З боку батька пробанда
не відмічено хворих на дальтонізм. Скласти родовід. Визначити ймовірність
народження у пробанда хворих на дальтонізм дітей за умови, якщо вона вийде
заміж за здорового чоловіка.
29.03.2023Тема. Спадкові хвороби, їх
вивлення (генетичне обстеження, пренатальна діагностика) та профілактика
(медико-генетичне консультування)
Хід уроку1. Прочитати §71,
складіть короткий конспект, використовуючи матеріали:
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Спадкові
хвороби"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Діагностика
спадкових хвороб"
4. ВІДЕО і ВІДЕО "Спадкові
хвороби та їх діагностика"
5. Виконайте ТЕСТИ
28.02.2023Тема. Генетика людини та
методи вивчення та особливості успадкування. Складання родоводів
Хід уроку1. Прочитати §70;
Задача на повторення:
Жінка
з нормальним зором, батько якої був дальтоніком, одружилась з чоловіком, що має
гіпертріхоз вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження в них
сина, що матиме ці аномалії?
2. ВІДЕО "Методи
генетичних досліджень"
ВІДЕО "Типи
успадкування ознак"
3. Складіть родовід
визначіть тип успадкування ознаки:
Задача
№1. Пробанд – хлопчик, який добре володіє
правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда – право рука, а
батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а дід – шульга.
Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою жінкою, але в
них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і встановіть
характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу.
Задача
№2. Пробанд – глухоніма дівчинка.
Її брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й дід здорові,
а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та здорові брат і
сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й генотипи членів
родоводу.
Задача
3. У родині народилась блакитноока темноволоса
дитина, яка схожа за цими ознаками на батька. Мати дитини має карі очі та темне
волосся, бабушка за материнською лінією – блакитні очі та темне волосся, дід -
карі очі та світле волосся, а бабушка та дід за батьківською лінією – карі очі
та темне волосся. Складіть родовід цієї родини , та визначте: а) які генотипи
всіх членів родини; б) яка вірогідність народження в родині блакитноокої
світловолосої дитини?
Задача
4. Пробанд страждає сутінковою сліпотою. Його два
брати також хворі. По лінії батька пробанда осіб, що страждають сутінковою
сліпотою, не було. Матір пробанда хвора. Дві сестри і два брати матері пробанда
здорові. Вони мають лише здорових дітей. По материнській лінії відомо, що її
бабуся хвора, усі її діти здорові, сестра бабусі хвора, а брат здоровий; прадід
(батько бабусі) страждає сутінковою сліпотою, сестра і брат прадіда були
хворими; прапрадід хворий, його брат, що має хвору дочку і двох хворих синів,
також хворий. Жінка пробанда, її батьки та родичі здорові. Скласти родовід.
Визначити ймовірність народження хворих дітей у сім’ї пробанда.
Вид |
Диплоїдний набір хромосом |
Гаплоїдний набір хромосом |
Нулесомія |
Моносомія |
Трисомія |
Поліплоїдія |
Людина |
|
|
|
|
|
|
Горила |
46 |
|
|
|
|
|
Кішка |
38 |
|
|
|
|
|
Кінь |
64 |
|
|
|
|
|
Папороть |
1200 |
|
|
|
|
|
Жито |
14 |
|
|
|
|
|
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ
3.Виконайте вправа1, вправа2, вправа3
4. Виконайте завдання:
Задачі на визначення типу мутацій
Задача № 1 Відомо, що алкалоїд колхіцин руйнує веретено поділу і тим самим може спричинити поліплоїдію. На клітини диплоїдної капусти (2n=18) подіяли колхіцином (4n). З цих клітин виростили рослину, яку схрестили з неполіплоїдною вихідною формою. Скільки хромосом матиме гібрид?
Задача № 2 Визначте тип мутації, за якої змінюється кількість генів в організмі.
Задача № 3 У людини відомі каріотипи з 69 і 92 хромосомами. Визначте, які мутації мають місце в цих випадках.
Задача № 4 Як можна пояснити появу білої ворони (альбіноса) серед сірих ворон, якщо ген, що забарвлення синтезує темний пігмент меланін, зазнав порушення первинної структури шляхом заміни однієї амінокислоти іншою?
Задача №5 Визначте тип мутації, за якої відбувається подвоєння сегмента хромосоми.
Задача № 6 Визначте тип мутації, за якої має місце втрата сегмента хромосоми.
Задача № 7 У послідовності нуклеотидів —
ЦЦЦ—ГГТ—АЦЦ—ЦЦЦ—ГГГ — відбулася така мутація: ЦЦЦ—ЦЦА—ТГГ—ЦЦЦ—ГГГ. Визначте вид мутації.
Задача № 8 Визначте тип мутації, за якої відбувається поворот хромосомного сегмента на 180°.
Хід уроку
1.
Опрацюйте §65-66;
2. Перегляньте
матеріали:
ВІДЕО, ВІДЕО "Мінливість"
ВІДЕО, ВІДЕО "Мутації"
15.02.2024 15.02.2024 Тема. КОНТРОЛЬНА РОБОТА
14.02.2024 Тема. Взаємозв'язок між
генотипом і фенотипом Хід уроку1. Повторіть §63,
64; Випишіть цікаві факти
з відео 13.02.2024 Тема. Генотип як
цілісна система. Хід уроку1. Повторіть §63,
64; 4.Розв'яжіть задачі:1. Ген забарвлення
очей у мухи дрозофіли міститься в Х-хромосомі. Ген червоних (нормальних) очей
(W) домінує над геном білих (w). Визначте фенотип і генотип гібридів F,, якщо
схрестили білооку самку із червонооким самцем?2. Батько й мати
здорові, а дитина хворіє на гемофілію. Яка стать у дитини? 3. Яка ймовірність
народження хлопчиків або дівчаток у сім’ї, де мати — носій рецесивного,
зчепленого зі статтю летального алеля, що викликає загибель ембріона?4. У курей
зчеплений зі статтю ( Z хромосомою) ген А в рецесивному стані має летальну дію.
Яка частина потомства загине, якщо схрестити курку з гетерозиготним
півнем? 5***. Які діти можуть
народитися від шлюбу гемофіліка з жінкою-дальтоніком, яка не є носієм алеля
гемофілії?
09.02.2024Тема. Практична робота. Розв'язування типових
задач з генетики Хід уроку1. Повторіть §63,
64; 3.Розв'яжіть задачі:1. Дочка гемофіліка
виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не
хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.2. Чоловік-дальтонік
одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким
буде зір у їхніх дітей? 3. Надмірна
волосатість (гіпертрихоз) вушних раковин визначається рецесивним геном,
локалізованим в У хромосомі. Яка ймовірність народження дитини з такою
аномалією, якщо цю ознаку має батько?4. Батько дівчини
хворіє на гемофілію, а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на
гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх
майбутніх дітей?5. Здорова жінка, брат
якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася
дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде
гемофіліком?6. Яких дітей слід
чекати в шлюбі чоловіка-гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?7. У собак
домінантний алель гена A забезпечує чорне
забарвлення, а — коричневе. А домінантний алель
гена І - блокує синтез
відповідних ферментів і спричиняє появу палевого забарвлення. Визначте тип
взамодії генів. Визначте фенотипи:а) Ааіі, б) ааІі, в) ааіі, г)ааІІ8. Собаки породи кокер -
спаніель при генотипі А
– В- мають чорну масть, при генотипі А – bb – руду, при генотипі ааВ-
- коричневу, при генотипі аавв – світло-жовту. Визначте тип взаємодії генів.Яке потомство буде. якщо схрестити чорну самку з коричневим самцем?
Написати всі можливі варінти схрещування
08.02.2024 Тема. Успадкування, зчеплене
зі статтюХід уроку1.
Повторіть §63; 2. Перегляньте
матеріали:ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Генетика статі.10
min schools"ВІДЕО "Генетика
статі.10 min schools"ВІДЕО "Генетика
статі. Т.Ч."3. Розв'яжіть
задачі: Задача 1. Чоловік,
хворий на гемофілію, взяв шлюб із жінкою, батько якої був гемофіліком. Установіть імовірність
народження в цій родині хворих на гемофілію дітей.Задача 2. Ген забарвлення очей у
мухи дрозофіли міститься в Х-хромосомі. Ген червоних (нормальних) очей (W) домінує над геном
білих (w). Визначте фенотип і генотип гібридів F1, якщо схрестили білооку самку із червонооким самцем? 07.01.2024 Тема. Генетика статі.
Генетичні основи визначення статі у різних груп організмів.Хід уроку1.
Опрацюйте §63; складіть опорний конспект
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі. Т.Ч."
2. Виконайте ТЕСТИ
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі.10 min schools"
ВІДЕО "Генетика статі. Т.Ч."
2. Виконайте ТЕСТИ
06.02.2024Тема. Взаємодія неалельних
генів Хід уроку3. Розв'яжіть задачі
та визначіть вид неалельної взаємодії генів:1. Визначте колір
шерсті коней за генотипом: а) ііВв, б) іівв, в) Іівв, г) ііВВ, д) ІІВв, де ген В - чорне
забарвлення, в - коричневе
та і - інгібує
забарвлення.2. Чи може в сім'ї
мулатів народитися білошкіра дитина, чорношкіра та мулат? Яку частку
становитиме кожний тип дітей? Генотими батьків АаВв, гени А і В - темна
шкіра, а і в - біла шкіра.3. У запашного горошку
колір квітки може бути пурпурним аба білим. Пурпурний колір зумовлений
взаємодією двох генів А і В. При наявності одного з них
червоний пігмент не утворюється і рослини мають білі квітки. Визначте колір
квіток у рослин з генотипом а) Аавв, б) ааВВ, в) АаВв,
01.-02.02.2023Тема. Хромосомна теорія
спадковості. Зчеплене успадкування.Кросинговер. Групи зчеплення генів.
Генетичні карти хромосом.Хід уроку1.
Опрацюйте §62; складіть опорний конспект2. Перегляньте відео:ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Хромосомна
теорія"
31.01.2024Тема. Практична робота. Розв'язування типових задач з генетикиХід уроку1. Повторіть §61, перегляньте ще раз відео 2. Розв'язати задачі:1.У
гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній вигляд
F1, якщо схрестити гарбуз гомозиготний за білим кольором із гарбузом
гомозиготним за жовтим кольором?
2.Якого
кольору будуть троянди у нащадків при проміжному схрещуванні двох гетерозиготних рослин,
якщо червоний колір – домінантна ознака, а білий - рецесивна?
3.При
схрещуванні двох котиків з короткими вухами одержано потомство: 6 коротковухих
і 2 з нормальними вухами. Які генотипи батьків?
4.Гени
чорної і короткої шерсті мишей домінують над генами білої і довгої шерсті.
Схрестили гомозиготних чорних довгошерстих та білих короткошерстих мишей. Яким
буде потомство ?
5.У
хлопчика І група крові, а в його сестри — ІV. Які групи крові мають їхні
батьки?
Висновок
01.-02.02.2023Тема. Хромосомна теорія
спадковості. Зчеплене успадкування.Кросинговер. Групи зчеплення генів.
Генетичні карти хромосом.Хід уроку1.
Опрацюйте §62; складіть опорний конспект2. Перегляньте відео:ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Хромосомна
теорія"
1.У
гарбуза білий колір плодів А домінує над жовтим а. Який буде зовнішній вигляд
F1, якщо схрестити гарбуз гомозиготний за білим кольором із гарбузом
гомозиготним за жовтим кольором?
2.Якого
кольору будуть троянди у нащадків при проміжному схрещуванні двох гетерозиготних рослин,
якщо червоний колір – домінантна ознака, а білий - рецесивна?
3.При
схрещуванні двох котиків з короткими вухами одержано потомство: 6 коротковухих
і 2 з нормальними вухами. Які генотипи батьків?
4.Гени
чорної і короткої шерсті мишей домінують над генами білої і довгої шерсті.
Схрестили гомозиготних чорних довгошерстих та білих короткошерстих мишей. Яким
буде потомство ?
5.У
хлопчика І група крові, а в його сестри — ІV. Які групи крові мають їхні
батьки?
26.01.2024Тема. Розв'язування
задач на визначення груп крові і резус-фактору.Хід уроку1. Повторіть §61,
перегляньте ще раз відео Ре́зус-фа́ктор — це глікопротеїн (білок), який лежить на поверхні еритроцитів (червоних кров'яних тілець). Якщо він наявний в еритроцитах, то це
позитивний резус-фактор (позначається Rh + і є домінантним,
генотип гомозиготи по цьому гену - Rh + Rh +, гетерозиготний
- Rh
+rh- ); якщо ні, то - негативний
резус-фактор (позначається rh-, генотип гомозиготи по цьому гену
- rh-rh- )2. Розв'яжіть
задачі: Задача 1. У
резус-позитивних батьків народилася резус- негативна дитина. Чи може таке бути,
якщо так, то при яких умовах? (Схема схрещування)Задача 2. Жінка, що має
резус-позитивну кров II групи, батько якої мав резус-негативну кров І групи,
вийшла заміж за чоловіка, який має резус-негативну кров І групи. Яка
ймовірність народження в цій сім’ї дитини, яка успадкує обидві ознаки батька?*Задача 3. Чоловік, який має
резус-негативну кров IV групи, одружився із жінкою, що має резус-позитивну кров
III групи. У батька жінки була резус-негативна кров І групи. У сім’ї народилося
двоє дітей: резус-негативна з III групою крові та резус-позитивна з І групою
крові. Судово-медична експертиза встановила, що одна дитина із двох —
позашлюбна. За якою ознакою можна виключити батьківство чоловіка?
25.01.2024Тема. Взаємодія алельних
генів.Хід уроку1. Повторіть §61, 64.
Складіть опорний конспект за відео:ВІДЕО "Взаємодія
алельних генів"2. Розв'яжіть задачі і
визначіть тип взаємодії алельних генів: 1. Ротики садові з
широким листям, схрещуючись між собою, завжди дають рослини із широким листям,
а рослини з вузьким листям — потомство лише з вузьким листям. Унаслідок
схрещування широколистої рослини з вузьколистою виникає рослина з листям
проміжної ширини. Яким буде потомство від схрещування двох рослин з листям
проміжної ширини?
2. Кохинурових норок
(світле забарвлення із чорним хрестом на спині) одержують унаслідок схрещування
білих норок з темними. Схрещування між собою білих норок дає біле потомство, а
схрещування між собою темних норок — темне. Яке потомство отримаємо, схрещуючи
кохинурових норок між собою? Яке потомство отримаємо від схрещування
кохинурових норок з білими?
3. В одного з батьків
II група крові, у другого — III група. Установіть генотипи батьків, якщо в них
народилось шестеро дітей з такими групами крові: а) в усіх — IV група; б) у
трьох — IV і у трьох — III група; в) у половини — IV, у другої половини — II
група; г) двоє з IV, двоє з III і двоє з І групою крові.
4. Групи крові системи
АBО залежать від трьох алелей гена І, що позначені символами IA, ІB,
I°. Визначте генотипи батьків, якщо в їхніх дітей є всі чотири групи крові.24.01.2024
26.01.2024Тема. Розв'язування
задач на визначення груп крові і резус-фактору.Хід уроку1. Повторіть §61,
перегляньте ще раз відео Ре́зус-фа́ктор — це глікопротеїн (білок), який лежить на поверхні еритроцитів (червоних кров'яних тілець). Якщо він наявний в еритроцитах, то це
позитивний резус-фактор (позначається Rh + і є домінантним,
генотип гомозиготи по цьому гену - Rh + Rh +, гетерозиготний
- Rh
+rh- ); якщо ні, то - негативний
резус-фактор (позначається rh-, генотип гомозиготи по цьому гену
- rh-rh- )2. Розв'яжіть
задачі: Задача 1. У
резус-позитивних батьків народилася резус- негативна дитина. Чи може таке бути,
якщо так, то при яких умовах? (Схема схрещування)Задача 2. Жінка, що має
резус-позитивну кров II групи, батько якої мав резус-негативну кров І групи,
вийшла заміж за чоловіка, який має резус-негативну кров І групи. Яка
ймовірність народження в цій сім’ї дитини, яка успадкує обидві ознаки батька?*Задача 3. Чоловік, який має
резус-негативну кров IV групи, одружився із жінкою, що має резус-позитивну кров
III групи. У батька жінки була резус-негативна кров І групи. У сім’ї народилося
двоє дітей: резус-негативна з III групою крові та резус-позитивна з І групою
крові. Судово-медична експертиза встановила, що одна дитина із двох —
позашлюбна. За якою ознакою можна виключити батьківство чоловіка?
Тема. Закономірності
успадкування, встановлені Г. Менделем. ІІІ закон МенделяХід уроку1. Прочитайте §60;
випишіть ІІІ закони Менделя 2. Для кращого
розуміння подивіться:ВІДЕО "Закони
Менделя"ВІДЕО "Розв'язування
типових задач"3. ЗадачіЗадача 1. Глаукома дорослих спадкується кількома шляхами. Одна форма визначається домінантним аутосомним геном, друга — рецесивним аутосомним геном. Гени містяться в різних парах хромосом. 1. Яка вірогідність народження дитини з аномалією зору у випадку, якщо обоє батьків гетерозиготи за обома парами патологічних генів? 2. Яка вірогідність народження дитини з аномалією зору в сім’ї, де один з батьків гетерозиготний за обома парами патологічних генів, а другий — з нормальним зором і гомозиготний за обома парами генів?Задача 2. У гороху
гладенька форма насіння домінує над зморшкуватою, а високорослість— над
низькорослістю. Обидві ознаки успадковуються незалежно. Схрестили дві
гомозиготні рослини: високу зі зморшкуватим насінням і низькорослу — із
гладеньким. Надалі гібриди розмножувались самозапиленням. У F2 одержали
1760 рослин. Визначте серед них імовірну кількість високих рослин із гладеньким
насінням.3. Плоди в томатів
бувають червоними й жовтими, гладенькими й пухнастими. Ген червоного
забарвлення — домінантний, ген пухнастості — рецесивний. Обидві пари містяться
в різних хромосомах. Із зібраного в господарстві врожаю томатів виявилося 36 т
гладеньких червоних і 12 т червоних пухнастих плодів. Скільки тонн жовтих
пухнастих плодів томатів зібрали, якщо вихідний матеріал був гетерозиготним за
обома ознаками?
19.-23.01.2024
Тема. Закономірності успадкування, встановлені Г. Менделем. І і ІІ закон Менделя. Закон чистоти гамет. Їх цитологічні основи
Хід уроку
1. Прочитайте §60; випишіть І і ІІ
закони Менделя і закон чистоти гамет і вивчить їх.
2. Для кращого розуміння подивіться:
ВІДЕО "Закони
Менделя"
ВІДЕО "Розв'язування
типових задач 2"
3.
Задачі
Задача №1 У великої рогатої худоби ген комолості (безрогості)
домінує над геном рога тості. Яке потомство можна отримати від схрещування:
1) Гомозиготного
комолого бика з рогатою коровою
2) Гетерозиготного
комолого бика з рогатою коровою?
3) Гетерозиготних
комолих бика і корови?
Задача №2Фокстер’єри, гомозиготні за рецесивним алелем певного гена,
сліпі від народження. Пара плідників з нормальним генотипом дала 7 цуценят,
з яких 5 мали нормальний фенотип, а 2 виявилися сліпими. Встановіть генотипи
батьків та їх нащадків.
Задача №3 У курей породи віандот трояндо
подібну форму гребеня визначає домінантний алель, а просту –
рецесивний. При схрещуванні курей з простою формую гребня всі нащадки її
успадковують , а серед нащадків курей з трояндоподібною формою були особини з
обома типами гребінів. Яке схрещування має здійснити фермер, який бажає
отримати курей виключно з трояндоподібною формою гребня?
4.
Д/з. Розв'яжіть задачі
Задача
1. У дрозофіли сірий колір тіла —
домінантна ознака, чорний колір — рецесивна. При схрещуванні сірих і чорних мух
половина потомства має сіре тіло, половина — чорне. Визначте генотипи
батьків.
Задача
2.Альбінізм — рецесивна ознака. В сім'ї,
де один із батьків — альбінос, а інший — нормальний, народилися близнюки, один
з яких був альбіносом. Яка ймовірність народження наступної дитини альбіносом?
18.01.2024
Тема. Генетика - наука про
закономірності успадкування ознак, їх мінливість. Методи генетичних досліджень.
Хід уроку
1. Прочитайте §58-59; складіть опорний
конспект
2. Перегляньте
ВІДЕО "Генетика
як наука"
ВІДЕО "Методи
генетичних досліджень"
ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Методи
генетичних досліджень"
3. Виписати і вивчити термінологію
17.01.2024
Тема. Сучасні уявлення про структуру гена
Хід
уроку
1.
Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Задачі з молекулярної біології"
2. Повторіть властивості генетичного коду (Див. зошит
або ВІДЕО)
3. Прочитайте §57; перегляньте
3. Прочитайте §57; перегляньте ВІДЕО1, ВІДЕО2 і КОНСПЕКТ заповніть таблицю:
Порівняльна характеристика геному прокаріот
і еукаріот (малюнки генів під таблицею)
Ознаки для порівняння |
ПРОКАРІОТИ |
ЕУКАРІОТИ |
Місце розташування генів геному |
|
|
Будова генів |
|
|
Наявність некодуючих ділянок всередині гену |
|
|
Наявність оперонів |
|
|
Особливості геному |
|
|
16.01.2024
Тема. Шляхи передачі спадкової інформації в живих системах
Хід уроку
1. Прочитайте §56;
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ та ВІДЕО
Випишіть процеси передачі спадкової інформації в клітині, зворотня
транскрипція, ферменти, що забезпечують ці процеси в зошит
??? усно с.119
3. Напишіть
зворотню транскрипцію за правилом комплементарності
РНК УУА ГГА ЦАГ УАГ
ДНК ...
... ... ...
4. *Профільна інтеграція
знань. Як діє мРНК вакцина? ВІДЕО
26.12.2023
Тема. Роль виділення у підтриманні гомеостазу
Хід уроку
1. Прочитайте §53; складіть свій
опорний конспект, використовуючи матеріали:
2. ЗНО хвилинка
Первинна сеча утворюється внаслідок
Афільтрації в капсулі нефрона.
Бфільтрації у звивистих канальцях.
Вреабсорбції в капсулі нефрона.
Греабсорбції у звивистих канальцях.
23.12.2023
Тема. Виділення води
рослиною
Хід уроку
1. Прочитайте §52; складіть свій
опорний конспект, використовуючи матеріали:
ВІДЕО "Транспірація"
ВІДЕО "Гутація"
ВІДЕО "Внутрішня
будова листка. Листопад"
Д/з
Перегляньте всі ВІДЕО, виконайте ТЕСТИ
23.12.2023
Тема. Різноманітність органів виділення багатоклітинних
Хід уроку
1. Прочитайте §51;
опрацюйте КОНСПЕКТ, складіть свій опорний конспект, використовуючи
матеріали:
ВІДЕО "Органи
виділення людини"
Д/з
Перегляньте всі ВІДЕО, основні моменти випишіть
21.12.2023
Тема. Основні функції
екскреції та осморегуляції. Продукти виділення
Хід уроку
1. Прочитайте §50; складіть свій опорний конспект, використовуючи
матеріали:
ВІДЕО "Виділення
у тварин"
ВІДЕО "Виділення" запишіть визначення
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Д/з
Перегляньте всі ВІДЕО, основні моменти випишіть
20.12.2023
Тема. Моніторинг знань
Хід уроку
1. Виконайте КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ
19.12.2023
Тема. Біосинтез жирних
кислот і складних ліпідів. Утворення запасання і використання глікогену
Хід уроку
1. Прочитайте §49;
2.Заповніть слайд СПІЛЬНОЇ ПРЕЗЕНТАЦІЇ "Цікаві факти про фотосинтез та хемосинтез"
15.12.2023
Тема. Практична
робота. Розв'язування задач на тему "Фотосинтез і хемосинтез"
Хід уроку
1. Повторити тему "Фотосинтез" і "Хемосинтез"
2. ПРИКЛАДИ розв'язання
задач.
3.Виконайте роботу -розв'яжіть задачі в зошиті. Умови задач в ПРЕЗЕНТАЦІЇ
14.12.2023
Тема. Практична
робота. Виділення і розділення суміші рослинних пігментів методом
паперової хроматографії
Хід уроку
1. Перегляньте ВІДЕО "Метод
паперової хроматографії", ВІДЕО
2. Оформіть роботу в зошиті за планом
1.Тема. Виділення і розділення
суміші пігментів методом паперової
хроматографії
2. Мета
3. Обладнання та матеріали
4. Опис методу паперової хроматографії при розділенні пігментів (визначення)
5. Опис досліду, малюнок суміші пігментів розділених методом хроматографії
6. Висновок
13.12.2023
Тема. Загальні риси процесу хемосинтезу
Хід уроку
1.Прочитайте §48
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ
12.12.2023
Тема. Особливості фотосинтезу у прокаріотів
Хід уроку
1. Виконати на повторення ТЕСТИ презентація (листати презентацію, знайти тести) не присилати
ВІДЕО "Фотосинтез"
ВПРАВА, ВПРАВА
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Фотосинтез у прокаріот"
3. Прочитати §47
08.12.2023
Тема. Планетарне значення фотосинтезу
Хід уроку
1. Прочитайте §47
2. Перегляньте ВІДЕО "Планетарне
значення фотосинтезу"
3. Виконай ТЕСТИ
07.-08.12.2023
Тема. Фотосинтез. Світлова фаза. Темнова фаза
Хід уроку
1.ТЕСТИ "Перевір себе
ВПРАВА на повторення
2.Прочитайте §45; 46
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Фотосинтез"
3. Перегляньте ВІДЕО "Фотосинтез:
світлова та темнова фази"
ВІДЕО "Фотосинтез"
ВІДЕО "Фотосинтез"
ВПРАВА, ВПРАВА
4. Виконати ТЕСТИ презентація
(листати презентацію, знайти тести)
06.12.2023
Тема. Практична робота. Розв'язування задач на
біосинтез білка.
Хід уроку
1. Перегляньте ВІДЕО "Розв'язування
задач на біосинтез білка"
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ задачі
05.12.2023
Тема. Практична робота. Розв'язування задач на біосинтез білка
Хід уроку
1. Перегляньте ВІДЕО "Розв'язування
задач на біосинтез білка"
2. Розв'яжіть задачі
1.Молекулярна маса пепсину 35 500.
Скільки амінокислотних ланок в цій молекулі? Яка довжина первинної структури
білка?
2.Гормон
глюкагон має білкову природу. Визначте кількість нуклеотидів у складі
гена, що кодує цей білок, якщо молярна маса білка становить 2 900, а молярна
маса амінокислоти - 100. Візьміть до уваги: ген, що кодує цей білок, містить
40% інтронів.
3. Молекула про-і-РНК
складається з 900 нуклеотидів, причому на інтронні ділянки припадає 300
нуклеотидів. Яку кількість амінокислотних залишків містить кодований
відповідною і-РНК поліпептид?
01.12.2023
Тема. Фолдінг білка. Роль
шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків.
Хід уроку
1.ТЕСТИ "Перевір
себе"
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ
3. ВІДЕО "Генетичний
код. Біосинтез білка" повтор 29.11.
4. Д/З прочитати §44,
*Профільна інтеграція знань. Чи можна
передбачити третинну конфігурацію білка?
01.12.2023
Тема. Етапи біосинтезу
білка. Генетичний код.
Хід уроку
1.Опрацюйте §42-43
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Біосинтез
білка"
3. ВІДЕО "Генетичний
код. Біосинтез білка"
4. ВІДЕО "Від ДНК до
білків"
1. Напишіть АК послідовність білка синтезованого з фрагмента ДНК:
ААГ ТТЦ ГТЦ ГАТ
2. Напишіть послідовність
нуклеотидів ДНК обох ланцюгів, якщо АК послідовність білка: мет-ліз-глі-сер-стоп
30.11.2023 wizer.me
Тема. Поняття про матричні синтези. Реплікація
ДНК.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Реплікація
ДНК"
ВІДЕО
29.11.2023
Тема. Контрольна робота "Енергетичний обмін"
Хід уроку
Виконайте КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ до 17.00
28.11.2023
Тема. Практична
робота. Розв'язування задач на тему "Енергетичний обмін"
Хід уроку
1. Підготуйтесь до практичної
роботи ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Виконайте Тести і задачі
Практична робота
Тема.
Мета.
Розв'яжіть задачі на енергетичний обмін
1.У процесі енергетичного обміну розщепилося8 молекул глюкози. Повного розщеплення зазнали 3 молекули, а з рештою відбулися лише реакції безкисневого етапу обміну. Скільки молекул піровиноградної кислоти та АТФ утворилося?
24.11.2023
Тема. Аеробне дихання. β-окиснення жирних кислот
Хід уроку
1. Прочитайте §40;41 складіть опорний
конспект, використовуючи матеріали
2. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Енергетичний
обмін"
3.ВІДЕО "Клітинне
дихання"
4. ВІДЕО "Дихальний
ланцюг"
5. Підготуйтесь до практичної
роботи ПРЕЗЕНТАЦІЯ
6 .Тести і задачі Тести виконайте
і відправте на пошту, а задачі по бажанню
24.11.2023
Тема. Анаеробне дихання. Гліколіз
Хід уроку
1. Прочитайте §39; складіть опорний
конспект, використовуючи матеріали
2. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Енергетичний
обмін"
3.ВІДЕО "Клітинне
дихання"
22.11.2023
Тема. Особливості ферментативного
каталізу
Хід уроку
1. Прочитайте §38; складіть опорний
конспект
2. ВІДЕО "Ферменти"
3. Виконайте ТЕСТИ
21.11.2023
Практична робота. Вивчення активності ферментів слини
Хід уроку
Мета: вивчити властивості ферментів слини та умови їхньої активності.
Обладнання та матеріали: штатив із пробірками, градуйовані піпетки,
крапельниця, колба, скляні палички, термостат, водяна баня, розчин Люголя,
дистильована вода, склянка з льодом, водний 0,2%-й розчин крохмалю(шматочки
сирої картоплі та вареної картоплі).
Ферменти — біологічні каталізатори, без участі яких не відбувається жоден життєвий процес. Вони характеризуються
здатністю: реагувати з певною речовиною — субстратом; прискорювати біохімічні
реакції, які зазвичай йдуть дуже повільно; діяти при дуже незначних
концентраціях субстрату, при цьому непотребуючи надходження енергії ззовні;
функціонувати залежно від температури і рН середовища.
Біологічний каталіз відзначається надзвичайновисокою ефективністю і
здатністю ферментів чітко вирізняти речовину, з якою вони взаємодіють.
Завдання
1
Вивчення дії ферменту слини (амілази) на крохмаль.
Хід роботи
1. Сполосніть ротову порожнину 2—3 рази водою. Потім протягом 3—5 хв
прополощіть ротову порожнину 50 мл дистильованої води та зберіть розчин слини в
колбу.
2..Візьміть зі
штатива дві пробірки та пронумеруйте їх. Улийте в кожну пробірку по 2 мл
розчину крохмалю.
3. У пробірку № 1 додайте 0,5 мл розчину слини, в якому є фермент амілаза, а в
пробірку № 2 додайте 0,5 мл дистильованої води. Перемішайте вміст пробірок.
4. Пробірки № 1 і 2 помістіть на 15 хв у термостат за
температури 38 °С. Після цього слід витягти пробірки з термостата та
додати до їхнього вмісту 1—3 краплі розчину Люголя.
5. Запишіть результати
спостережень. Зробіть висновок.
Завдання 2
Дослідження впливу температури на активність ферменту амілази в реакції з
крохмалем.
Хід роботи
1. Візьміть зі штатива чотири пробірки та пронумеруйте
їх. Влийте в кожну по 2 мл розчину крохмалю та по 0,5 мл розчину слини.
2. Пробірку № 1 залиште за кімнатної температури, пробірку № 2 помістіть у термостат
за температури 38 °С, пробірку № 3 поставте кип’ятити на водяній бані,
пробірку № 4 поставте у склянку з льодом.
3. Через 10—15 хв витягніть
пробірку з термостата, водяної бані та склянки з льодом і в усі чотири пробірки
додайте по 2- 3 краплі розчину Люголя.
4. Запишіть результати
спостережень.
5. Зробіть висновок.
№ п/п |
Вміст пробірки |
Реакція |
1 2 3 4 |
Висновок
17.11.2023
Тема. Травлення у товстому кишківнику
Хід уроку
1. Прочитайте §37; складіть опорний
конспект
2. ВІДЕО "Кишечник,
підшлункова, печінка"
3.Розмістіть в потрібному порядку:
1)
анальний отвір; 2)ротова порожнина; 3)шлунок; 4)ободова кишка; 5)
сліпа кишка; 6)пряма кишка; 7)клубова кишка;
8)стравохід; 9)дванадцятипала кишка; 10)порожниста кишка; 11)сигмовидна
кишка
4. ВІДЕО "Травлення
у жуйних тварин"
5.Розмістіть в потрібному порядку відділи шлунку корови:
1)сичуг; 2)сітка; 3)книжка; 4)рубець;
17.11.2023
Тема. Порожнинне травлення у багатоклітинних
Хід уроку
1. Прочитайте §36; складіть опорний
конспект
2.ВІДЕО "Травлення
в ротовій порожнині і шлунку"
3. ВІДЕО "Травлення
в кишечнику"
4. ВІДЕО "Травлення"
5. Виконайте ТЕСТИ
16.11.2023
Тема. Внутрішньоклітинне травлення
Хід уроку
1. Прочитайте §36,; складіть опорний конспект, використовучи матеріали:
2. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Внутрішньоклітинне травлення"
3. ВІДЕО "Типи травлення"
15.11.2023
Тема. Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин. Основні функції травлення
Хід уроку
1. Прочитайте §33, 34,35; складіть опорний конспект, використовучи матеріали:
2. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Типи
гетеротрофного живлення"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Живлення і травлення"
14.11.2023
Тема. Надходження газів до організмів рослин та грибів
Хід уроку
1. Прочитайте §32: складіть опорний конспект і перемалюйте малюнки
Виконайте узагальнення знань з теми
1.Виконайте ТЕСТ на повторення "Кровоносна система"
10.11.2023
Тема. Надходження газів до
організмів тварин. Виникнення та еволюція дихальної системи.
Хід уроку
1. Виконайте ТЕСТИ і перешліть
відповіді в вайбер
2. Прочитайте §31;
3. ВІДЕО "Дихальна
система"
ВІДЕО "Газообмін
у легенях"
4. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Надходження
газів"
5. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дихання та
горіння"
6. ВІДЕО "Аксолотль"
08.-09.11.2023
ТЕМА Основні компоненти кровоносної системи.
Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем. Транспорт газів в
кровоносній системі
Хід уроку
1.Виконайте ТЕСТИ "Транспорт
речовин"
2.Прочитайте §28;29,30.
Мал. Немертини
4. Перегляньте ВІДЕО "Транспортні системи кров"
5. Перегляньте ВІДЕО "Функції кровоносної системи"
6. Перегляньте ВІДЕО "Транспортні функції крові"
07.11.2023
Тема. Апопластичний та
симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин
Хід уроку
1. Прочитайте §26; зробити малюнки
в зошиті
Горизонтальний транспорт речовин відбувається в корені в порядку:
кореневий волосок--клітини паренхіми кори--ендодерма--перицикл--паренхіма осьового циліндра--судини кореня
03.11.2023
Тема. Провідна тканина.
Еволюція транспортної системи у рослин
Хід уроку
1. Прочитайте §27;
2. ПРЕЗЕНТАЦІЯ
3. ВІДЕО "Тканини
рослин"
4. ***ЗАПОВНІТЬ
ТАБЛИЦЮ:
"ПОРІВНЯЛЬНА
ХАРАКТЕРИСТИКА ФЛОЕМИ І КСИЛЕМИ"
Ознаки |
Ксилема |
Флоема |
Провідний елемент (назва , будова, малюнок) |
|
|
Механічний елемент |
|
|
Паренхімний елемент |
|
|
Функцїі |
|
|
Що транспортується |
|
|
Швидкість |
|
|
Розташування |
|
|
03.11.2023wizer.me
Урок 4. Транспортування речовин через мембрану в
клітину
ГРА "Перевір
себе" усно
Прочитайте § 25
Перегляньте ВІДЕО "Плазматична
мембрана, транспорт речовин"
Виконати ТЕСТИ
02.11.2023
Тема. Субстрати, умови, етапи
метаболізму. Фізичні й хімічні основи метаболізму.
Хід уроку
1.ГРА "Перевір
себе"
2 Прочитайте §24; КОНСПЕКТ
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Обмін
речовин"
4. ВІДЕО "Обмін
речовин та енергії"
5.Складіть опорний конспект
31.10.2023wizer.me
Урок 3. Потреба людини в речовинах та хімічних
елементах.
Опрацюйте § 23
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
20.10.2023wizer.me
Урок 1. Неорганічні сполуки, необхідні для
життєдіяльності організмів.
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Урок 2. Органічні сполуки, необхідні для життєдіяльності організмів
ПРЕЗЕНТАЦІЯ
Прочитати §22
Тема розділу.
БІОРІЗНОМАНІТТЯ
19.10.2023
ЗАВДАННЯ контрольної
роботи "Біорізноманіття. Загальна характеристика еукаріот"
Кружечок - одна правильна відповідь, квадрат - декілька правильних відповідей. Загальну кількість балів поділіть на 5 і отримаєте оцінку за контрольну роботу
18.10.2023
Тема. Проєкт. Оцінка
стану повітря даної місцевості методом ліхеноіндикації
Хід уроку
1. Ознайомтесь з подібним ПРОЄКТОМ
2. Перегляньте ВІДЕО
3. Заповніть СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ
17.10.2023
Тема. Зміни в біорізноманітті шляхом інтродукції та інвазії
Хід уроку
1. Прочитайте §21, складіть опорний
конспект, використовуючи всі матеріли
2.*** Складіть 1 тест на відповідність по матеріалу параграфа
1. ...
А)...
2. ...
Б)...
3. ...
В)...
13.10.2023
Тема. 1.
Значення хребетних тварин в екосистемах та житті людини.
2. Екосистемне біорізноманіття
Хід уроку
1. Прочитайте §19, складіть опорний
конспект, використовуючи всі матеріли
2. Заповніть СПІЛЬНУ ПРЕЗЕНТАЦІЮ
1. Прочитайте §20, складіть опорний
конспект, використовуючи всі матеріли
2.Випишіть приклади ендеміків, космополітів та аборигенів.
13.10.2023
Тема. Різноманітність хребетних тварин. Анамнії та амніоти
Хід уроку
1. Прочитайте §19, складіть опорний
конспект, використовуючи всі матеріли
2. Опрацюйте допоміжні матеріали: ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Різноманітність
хребетних тварин" ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Анамнії та
амніоти"
12.10.2023
Тема. Загальна
характеристика Царства ТВАРИНИ. Різноманітність безхребетних тварин.
Хід уроку
1. Прочитайте §18; складіть опорний
конспект (присилати не потрібно)
2. ВІДЕО "Безхребетні"
Випишіть назви згаданих тварин
ВІДЕО "18 фактів
про тварин"
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Безхребетні
тварини"
4.***
Знайдіть цікаві факти про безхребетних. (присилати не потрібно)
11.10.2023
Тема. Загальна характеристика та різноманітність грибів
Хід уроку
ЗНО-хвилинка Клітина кореня жита містить 14 хромосом. Скільки хромосом
знаходиться в клітині ендосперму насінини?
А7
Б14
В21
Г28
1. Прочитайте §17; Повторіть
відмінні ознки в будові клітин
2. ВІДЕО "Загальні
характеристики грибів". Знайдіть помилку чи неточність в цьому відео.
3. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Гриби"
10.10.2023
Тема. Різноманітність насінних рослин. Покритонасінні
Хід уроку
1. Повторіть тему,
переглянувши ВІДЕО і ВІДЕО;
2. Визнач клас і родину квіткових
рослин ВІДЕО;
3.Перевір себе - виконай ТЕСТИ
06.10.2023
Тема. Різноманітність насінних рослин. Покритонасінні
Хід уроку
1. Прочитайте §16;
2. Перегляньте ВІДЕО "Покритонасінні"
ВІДЕО "Подвійне
запліднення"
3. ВІДЕО "Покритонасінні"
4. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Дводольні
рослини"
5. ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Однодольні
рослини"
6. Виконайте ТЕСТИ
05.10.2022
Тема. Різноманітність
насінних рослин. Голонасінні
Хід уроку
1. Прочитайте §16; КОНСПЕКТ
2. Перегляньте ВІДЕО "Голонасінні
рослини" (дивитись тільки Голонасінні)
3. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ (заповнити
таблицю в презентації, відправляти по бажанню)
4. Виконайте ТЕСТИ
*Цікаві факти про Голонасінні рослини
04.10.2023
Тема. Різноманітність
вищих спорових рослин
Хід уроку
1. Повторіть §15;
2. Перегляньте ВІДЕО "Різноманітність
рослин. Водорості. Вищі спорові рослини"
ВІДЕО "Різноманітність
рослин. Вищі спорові рослини"
3. Виконайте ТЕСТИ
03.10.2023
Тема. Загальна
характеристика та різноманітність наземних рослин.
Хід уроку
1. Прочитайте §15;
2. Перегляньте ВІДЕО
3. Перегляньте Мал. "Родинні зв'язки в групі Ембріофіти"
4. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ та ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Хвощі плауни, папороті"
5. Перегляньте ВІДЕО "Автостопом по біології"
29.09.2023
Тема уроку. Практична робота.
Визначення видового складу екосистем своєї місцевості
Хід уроку
1. Виконайте роботу в СПІЛЬНІЙ ПРЕЗЕНТАЦІЇ
28.09.2023
Тема. Еволюційні зв'язки між
еукаріотами та прокаріотами. Сучасна систематика еукаріот: 5 основних супергруп
(Екскавати, Амебозої, Опістоконти, Архепластиди, SAR), основні представники цих
груп.
Хід уроку
1. Прочитайте §14;
2. Замалюйте схему сучасної системи
живого світу
3.Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
4. Проаналізуйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ1 "Сучасна
систематика"
5. Перегляньте ВІДЕО "Сучасна
система живого світу"
6. Виконай ВПРАВУ, ВПРАВУ, ВПРАВУ, ВПРАВУ, ВПРАВУ
7/ Дз. Скласти конспект
26.-27.09.2023
Тема. Сучасна система живого світу. Основні характеристики, таксони та різноманітність представників домену Археї ти Бактерії
Хід уроку
1. Прочитайте §12, 13 і перемалюйте в зошит схему
2. Повтори матеріал 9 кл. БАКТЕРІЇ
3. Опрацюйте ВІДЕО "Бактерії", ВІДЕО"Археї"
4. Виконайте ТЕСТИ
21.-22.09.2023
Тема. Рівні
і типи біологічного різноманіття. Дослідження біорізноманіття
Хід уроку
1. Опрацюйте КОНСПЕКТ уроку;
2. Перегляньте ВІДЕО
3. Прочитайте §10,11 і заповніть
таблицю
Назва методу |
Його суть |
Приклади |
4.Д/з Прочитати §10,11; *Заповніть таблиці
Критерій виду |
Слон саванний |
Слон індійський |
1. Морфологічний |
||
2. Генетичний |
||
3. Фізіологічний |
||
4. Біохімічний |
||
5. Географічний |
||
6. Екологічний |
20.09.2023
Тема. Вид як базовий
таксон. Критерії виду
Хід уроку
1. Виконайте ВПРАВУ1, ВПРАВУ2 на повторення
2. Опрацюйте КОНСПЕКТ уроку;
3. Проаналізуйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вид.
Критерії виду"
4. Перегляньте ВІДЕО1 і ВІДЕО2 і заповніть таблицю
Критерій виду |
Його суть |
Відхилення |
1. Морфологічний |
||
2. Генетичний |
||
3. Фізіологічний |
||
4. Біохімічний |
||
5. Географічний |
||
6. Екологічний |
5.Д/з Опрацювати §9, перегляньте відео, заповніть таблицю
19.09.2023
Тема. Еволюційна таксономія та кладистика
Хід уроку
1.Опрацюйте § 8, складіть конспект
2. Перегляньте ПРЕЗЕНТАЦІЮ і ВІДЕО"Сучасна
систематика органічного світу" Задорожний
3*. Напишіть систематичне положення
одного виду тварин і рослин
15.09.2023
Тема уроку. Біологічна систематика живого світу: завдання, методи дослідження, значення. Поняття про штучні та природні системи живого світу. Принципи сучасної класифікації організмів
Хід уроку
1. Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ
2. Прочитайте § 7;
3. Перегляньте ВІДЕОУРОК "Система
органічного світу"
4. ВІДЕО "Сучасна
систематика органічного світу" Задорожний
5. Складіть опорний конспект;
6. Д/з Опрацювати §7 , вивчити
визначення
14.09.20223
Тема. Принципи
аналізу наукових результатів. Практична робота. Проаналізувати різні види види
біологічних/екологіних творів, визначити їх особливості, мету та завдання,
недоліки та переваги
Хід уроку
13.09.2023
Тема. Принципи
планування біологічного та екологічного дослідження. Практична робота. Створити
план біологічного /екологічного дослідження
Хід уроку
1. Прочитайте § 5;
2. Виконайте практичну роботу за Інструктивною карткою. В спільній
презентації додайте слайди і заповніть їх своїм планом дослідження. Не
забувайте підписати кожний ваш слайд. Можете працювати по 2-3 учня та робіть
срини екрану на випадок, якщо хтос видалить ваші слайди. Захист роботи буде на
наступному уроці.
Тренувальні вправи. Запропонувати /спростувати/ гіпотезу за заданим твердженням
Завдання.:
1.Виберіть 2 твердження з наведених : а) рослини є автотрофними організмами; б) тварини та рослини складаються з клітин; в) деякі мухи схожі на бджіл і дзинчать як бджоли; г) бджоли вказують за допомогою танцю іншим бджолам зі свого вулика напрямок польоту до джерела їжі.
2.Для кожного твердження сформулюйте гіпотезу, яка його пояснює.
3.Запропонуйте способи перевірки вашої гіпотези.
4.Сформулюйте висновок, у якому вкажіть, що слід урахувати під час висування гіпотези.
Метод біологічних досліджень | Його суть | Приклад застосування методу |
5. Домашнє завдання
1.Опрацюйте параграф 4, вивчіть визначення
2*. Дайте відповідь на запитання письмово:
1. Складіть список можливих досліджень, для яких застосування теоретичних методів буде більш доцільним, ніж емпіричних.
2. На конкретних прикладах поясніть відмінності між науковим і ненауковим пізнанням.
3. Поясніть, чим наукова гіпотеза відрізняється від наукової теорії.
4. Використовуючи додаткові джерела (зокрема, Інтернет), знайдіть конкретні приклади, коли відсутність об’єктивного підходу до досліджень стала причиною негативних наслідків для суспільства.
Наземно-повітряне ... ... ...
характеристика
пристосування у тварин і рослин
приклади живих організмів
Комментариев нет:
Отправить комментарий