Еволюційна антропологія (від грец. антропос — людина, логос — наука) — наука, що вивчає походження й історичний розвиток людини.
Ця наука шукає відповіді на запитання «Як, коли і де виникло людство?». Згідно із сучасними еволюційними поглядами лінія людини відокремилась у процесі тривалої еволюції від мавпоподібних предків не раніш ніж 10 млн років тому. А батьківщиною людства більшість науковців вважає Африканський континент.
Найдавнішим мавпоподібним предком людини на сьогодні вважається Ардіпітек корінний (Ardipithecus ramidus), який жив орієнтовно 4,4 млн років тому. Антропологам удалось зібрати практично цілий череп, пояс та скелет нижньої кінцівки, скелет верхньої кінцівки ардіпітека. Сьогодні ардіпітека вважають безпосереднім попередником австралопітеків, від яких і почався рід Homo.
Австралопітеки — мавпоподібні предки, яким було притаманне прямоходіння. Вони жили на відкритих просторах, де займалися полюванням, збиранням рослинної їжі, не відмовлялись від залишків тварин, що були здобиччю великих хижаків. На сьогодні описано декілька видів австралопітеків, серед яких найдавніші — австралопітек анаменський, австралопітек афарський (до цього виду належать останки відомої серед антропологів Люсі), австралопітек африканський.
Людина вміла (Homo habilis) — найдавніший вид роду Людина, що з’явився в Східній Африці близько 2,4 млн років тому. Саме Людина уміла або один із її різновидів вважаються в теперішній час найвірогіднішими предками всіх пізніших представників людини. І саме цю дату можна вважати початком еволюції людини.
Людина прямоходяча (Homo erectus, застаріла назва — архантропи) — викопний вид, який розглядають як безпосереднього попередника сучасної людини. Вважається, що ці люди з’явилися у Східній Африці, еволюціонували від Людини рудольфської і через Близький Схід (Людина грузинська) широко заселили Євразію аж до Китаю (Людина юаньмоуська, або синантропи). До цього виду відносять і пітекантропів (жили в Південно-Східній Азії), гейдельберзьких людей (мешкали в Європі та Західній Азії), Людину флореську (виявлена в Індонезії і названа «хобітом» за аналогією з істотами, придуманими Дж. Р. Толкіном).
Людина неандертальська (Homo neanderthalensis, застаріла назва — палеонтропи) названа так тому, що перші залишки було знайдено в 1856 р. в печері в долині Неандерталь у Німеччині. Для неандертальців характерні низьке скошене чоло, суцільний надбрівний валик, недорозвинутий підборідний виступ, великі зуби. Користувалися кам’яними знаряддями, вміли добувати вогонь, поселялися на узбережжях річок, жили під природними навісами або в печерах, вміли говорити, хоча їхня мова була повільною. Неандертальці ховали своїх померлих.
Кроманьйонська людина (Homo sapiens, інша назва — неантропи) названа так тому, що перший кістяк було знайдено в 1868 р. у печері Кро-Маньйон у департаменті Дордонь у Франції. Нові відкриття молекулярної біології вказують на те, що перші кроманьйонці постали близько 100 тис. років тому. Це були високі, могутньої статури люди, у яких суцільного надбрівного валика не було, був підборідний виступ, що свідчить про розвиток мови. Жили в печерах, носили одяг, створювали наскельні малюнки, гравюри, скульптури, прикраси та музику. Відрізнялись від своїх сучасних нащадків тільки дещо більшим об’ємом мозку і міцнішою будовою тіла. Займалися полюванням на великих бізонів, мамонтів, оленів, ведмедів і диких коней.
Еволюція людини, як і еволюція багатьох видів, відбувалася в декілька етапів.
3. Перевір себе
1. Укажи, що називається антропогенезом:
2. Вибериправильні твердження про характеристику виду Людина розумна:
(можливі декілька відповідей)
4. Визнач ознаки подібності організму людини з організмами ссавців:
(можливі декілька правильних відповідей. Обирай ознаки, які притаманні не усім тваринам, а лише ссавцям)
А) наявність травної та видільної систем
Б) теплокровним організмом та має чотирикамерне серце, вигодовує малят молоком
В) наявність очей
Г) є диференційовані зуби
5.Визнач основні відмінності людини від інших організмів:
(можливі декілька правильних відповідей)
слабкий розвиток надбрівних дуг, розвинутий підборідний виступ, хребет має характерні 4 вигини
грудна клітка сплощена спереду назад, таз розширений, розвинутий великий палець руки
відсутні кінцівки
відсутні хребет і череп
більша поверхня півкуль великого мозку, головний мозок має більші відносні розміри (близько 2 % від маси тіла)
6.Виберибіологічні чинники еволюції людини:
(можливі декілька правильних відповідей)
природний добір (рушійний чинник)
трудова діяльність людини, суспільний спосіб життя
Г)трудова діяльність людини, суспільний спосіб життя
8.Визнач характеристику Австралопітеків:
А) Homo erectus, застаріла назва — архантропи, викопний вид, який розглядають як безпосереднього попередника сучасної людини. Вважається, що ці люди з’явилися у Східній Африці, еволюціонували від Людини рудольфської і через Близький Схід (Людина грузинська) широко заселили Євразію аж до Китаю (Людина юаньмоуська, або синантропи). До цього виду відносять і пітекантропів (жили в Південно-Східній Азії), гейдельберзьких людей
Б)Homo sapiens, інша назва — неантропи. Постали близько 100 тис. років тому. Це були могутньої статури високі люди, у яких суцільного надбрівного валика не було, був підборідний виступ, що свідчить про розвиток мови. Жили в печерах, носили одяг, створювали наскельні малюнки, гравюри, прикраси та музику. Відрізнялись від своїх сучасних нащадків тільки дещо більшим об’ємом мозку і міцнішою будовою тіла. Займалися полюванням на великих бізонів, мамонтів, оленів, ведмедів і диких коней
В) мавпоподібні предки людини, яким було притаманне прямоходіння. Вони жили на відкритих просторах, де займалися полюванням, збиранням рослинної їжі, не відмовлялись від залишків тварин, що були здобиччю великих хижаків
9. Визнач характеристику Людини прямоходячої:
А) жив орієнтовно 4,4 млн років тому, мавпоподібний найдавніший предок людини
Б) Homo erectus, застаріла назва — архантропи, викопний вид, який розглядають як безпосереднього попередника сучасної людини. Вважається, що ці люди з’явилися у Східній Африці, еволюціонували від Людини рудольфської і через Близький Схід (Людина грузинська) широко заселили Євразію аж до Китаю
В) Homo neanderthalensis, застаріла назва — палеонтропи. Характерні низьке скошене чоло, суцільний надбрівний валик, недорозвинутий підборідний виступ, великі зуби. Користувалися кам’яними знаряддями, вміли добувати вогонь. Вміли говорити, хоча їхня мова була повільною, ховали своїх померлих
10. Виберинеправильні твердження про характеристику виду Людина розумна:
(можливі декілька відповідей)
А)можуть жити у будь якому ареалі: гідросфері, літосфері й атмосфері
Б)займають певний ареал, мають спільне походження і пристосування до умов життя
В)популяції, які мають різний генетичний набір і не здатні давати плодюче потомство
Г) сукупність популяцій, які поєднані між собою генним потоком, та дають плодюче потомство
11.Вибери характеристику Людини вмілої:
А)мавпоподібні предки людини, яким було притаманне прямоходіння. Вони жили на відкритих просторах, де займалися полюванням, збиранням рослинної їжі
Б) найдавніший вид роду Людина, що з’явився в Східній Африці близько 2,4 млн років тому
В)Homo sapiens, інша назва — неантропи. Постали близько 100 тис. років тому. Це були могутньої статури високі люди, у яких суцільного надбрівного валика не було, був підборідний виступ, що свідчить про розвиток мови. Жили в печерах, носили одяг, створювали наскельні малюнки, гравюри, скульптури
19.03.2025
Тема.Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
Питання про походження життя є одним з найскладніших питань природознавства. Точної відповіді на нього немає, проте існує безліч гіпотез. 1. Гіпотеза Божественного походження життя (креаціонізм) Згідно цієї гіпотези всі живі організми на Землі були створені Богом. Вони спочатку були досконалими і зберігаються в незмінному вигляді. Причому створення світу відбулося один раз, тому його розвиток є неможливим. Креаціонізм приймає життя як даність і не робить спроб пояснення походження життя природними законами природи. 2. Гіпотеза самовільного зародження життя Ця гіпотеза стверджує про багаторазове мимовільне виникнення живих організмів з неживої матерії. В середні віки багатьом «вдавалося» спостерігати появу живих організмів (хробаків, личинок комах, мишей, цвілевих грибів) в гниючих залишках організмів. У 1668 році італійський лікар Франческо Реді експериментально спростував ці уявлення. Він помістив шматочки м'яса в посудини, частину з яких закрив марлею. У відкритих судинах незабаром з'явилися личинки мух, а в закритих їх не було. Так було доведено неможливість самозародження мух у гниючому м'ясі. Реді висунув принцип «все живе — від живого». Остаточно спростувати гіпотезу спонтанного виникнення живих організмів вдалося у 1859 році французькому мікробіологові Луї Пастеру. Він експериментально встановив, що не можуть мимовільно з'являтися також і мікроорганізми. Стерильний бульйон Пастер помістив у спеціальні колби з довгими S - подібними шийками. Частина колб залишалася відкритою. У відкритих колбах незабаром з'явилися і стали розмножуватися бактерії. У колбах із загнутими витягнутими шийками, які були своєрідними пастками для бактерій, бульйон залишався стерильним. До кінця 19 століття практично всі вчені визнали, що живі організми виникають тільки від інших живих організмів. 3. Гіпотеза панспермії У 1865 році німецький вчений Гедеон Ріхтер вперше висловив ідею про космічне походження життя на Землі. Згідно з його гіпотезою життя було занесено з інших планет. Прихильники космічного походження життя вважають, що життя на Землю було занесено випадково або навмисно космічними прибульцями. Проте залишається відкритим питання про виникнення життя в космосі. 4. Біохімічна гіпотеза У 1924 році радянський біохімік Олександр Іванович Опарін і у 1929 році англійський біохімік Джон Холдейн висунули гіпотезу про те, що життя виникло з неорганічних речовин у специфічних умовах стародавньої Землі. У 1947 р англійський учений Джон Десмонд Бернал, базуючись на гіпотезі Опаріна — Холдейна, сформулював гіпотезу біопоеза, яка характеризує три етапи формування життя на Землі.
В основі сучасних наукових уявлень про походження життя лежить гіпотеза біохімічної еволюції Опаріна — Холдейна.
Олександр ОпарінДжон Холдейн
Згідно теорії біохімічної еволюції формування життя на Землі йшло в три етапи:
абіогенний синтез органічних речовин;
утворення біополімерів;
формування мембранних структур і поява самовідтворення.
Абіогенний синтез органічних речовин
Згідно теорії Опаріна виникнення життя на Землі можливо було лише в умовах стародавньої атмосфери і відсутності живих організмів.
На перших етапах свого існування наша Земля являла собою розпечену кулю. У міру її остигання поступово формувалася первинна атмосфера, що складалася з амоніаку, метану, вуглекислого газу, гідроген цианіду і парів води. Ні кисню, ні озону в атмосфері древньої Землі не було.
При подальшому зниженні температури утворився первинний океан. Під дією різних видів енергії (електричні розряди, ядерні реакції, сонячна радіація, виверження вулканів) утворилися прості органічні сполуки: формальдегід, спирти, мурашина кислота, амінокислоти, тощо.
Окиснення речовин, що утворювалися не відбувалося, оскільки не було вільного кисню. Синтезовані речовини протягом десятків мільйонів років поступово накопичувалися у древньому океані. Їх накопичення у результаті призвело до утворення однорідної маси — «первинного бульйону». На думку Опаріна, саме в «первинному бульйоні» і виникло життя.
Цей етап біохімічної еволюції був підтверджений експериментально біохіміками Стенлі Міллером, Джоан Оро та іншими вченими. В експериментальних приладах, що моделюють умови первісної Землі, ними були отримані альдегіди, амінокислоти, прості сахариди, пуринові і піримідинові основи, нуклеотиди.
Утворення біополімерів
З простих органічних речовин при певних умовах синтезувалися біополімери. Амінокислоти з'єднувалися у поліпептиди, прості сахариди перетворювалися в полісахариди, а нуклеотиди — в нуклеїнові кислоти. Карбонові кислоти, сполучаючись із спиртами, могли утворити ліпіди, які покривали поверхню водойм жирної плівкою.
Білки, що утворилися, формували колоїдні комплекси, що притягають до себе молекули води. Так з'явилися коацервати — згустки органічних речовин, відокремлені від решти маси води. У коацервати постійно надходили органічні сполуки, в результаті чого відбувався синтез складніших речовин. Вони могли зливатися і збільшуватися в розмірах.
Злиття коацерватних крапель
Утворення біополімерів і коацерватів в умовах древньої Землі підтверджено експериментально роботами Леслі Орджел і Сиро Акаборі. Ними були отримані найпростіші білки і нуклеотидні ланцюги.
Формування мембранних структур і поява самовідтворення
З ліпідних плівок на поверхні коацерватів могла сформуватися біологічна мембрана.
Об'єднання коацерватів з нуклеїновими кислотами привело до утворення примітивних самовідтворюваних живих організмів — пробіонтів. Ці первинні організми були анаеробами і гетеротрофами і харчувалися речовинами «первинного бульйону».
Таким чином, близько 3,5 млрд років тому, відповідно до цієї гіпотези, завершилося зародження життя на Землі.
1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.
2. Чоловік-дальтонік одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей?
3. Надмірна волосатість (гіпертрихоз) вушних раковин визначається рецесивним геном, локалізованим в У хромосомі. Яка ймовірність народження дитини з такою аномалією, якщо цю ознаку має батько?
4. Батько дівчини хворіє на гемофілію, а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?
5. Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде гемофіліком?
6. Яких дітей слід чекати в шлюбі чоловіка-гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?
7. У собак домінантний алель гена A забезпечує чорне забарвлення, а — коричневе. А домінантний алель гена І - блокує синтез відповідних ферментів і спричиняє появу палевого забарвлення. Визначте тип взамодії генів. Визначте фенотипи:
а) Ааіі, б) ааІі, в) ааіі, г)ааІІ
8.Собаки породи кокер - спаніель при генотипі
А – В- мають чорну масть, при генотипіА – bb – руду, при генотипі ааВ-- коричневу, при генотипіаавв – світло-жовту.
Визначте тип взаємодії генів.
Яке потомство буде. якщо схрестити чорну самку з коричневим самцем? Написати всі можливі варінти схрещування
27.02.2025
Тема. Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак/родовід людини видатних людей (за вибором учня)
Хід уроку
1. Прочитати §36-37; 2. Зробити власний родовід або розв'язати задачі
Задача 1. У родині народилась блакитноока темноволоса дитина, яка схожа за цими ознаками на батька. Мати дитини має карі очі та темне волосся, бабушка за материнською лінією – блакитні очі та темне волосся, дід - карі очі та світле волосся, а бабушка та дід за батьківською лінією – карі очі та темне волосся. Складіть родовід цієї родини , та визначте: а) які генотипи всіх членів родини; б) яка вірогідність народження в родині блакитноокої світловолосої дитини? Задача 2. Пробанд страждає сутінковою сліпотою. Його два брати також хворі. По лінії батька пробанда осіб, що страждають сутінковою сліпотою, не було. Матір пробанда хвора. Дві сестри і два брати матері пробанда здорові. Вони мають лише здорових дітей. По материнській лінії відомо, що її бабуся хвора, усі її діти здорові, сестра бабусі хвора, а брат здоровий; прадід (батько бабусі) страждає сутінковою сліпотою, сестра і брат прадіда були хворими; прапрадід хворий, його брат, що має хвору дочку і двох хворих синів, також хворий. Жінка пробанда, її батьки та родичі здорові. Скласти родовід. Визначити ймовірність народження хворих дітей у сім’ї пробанда.
26.02.2025
Тема. Складання родоводів
Хід уроку
1. Прочитати §36-37; Задача на повторення: Жінка з нормальним зором, батько якої був дальтоніком, одружилась з чоловіком, що має гіпертріхоз вушних раковин і нормальний зір. Яка ймовірність народження в них сина, що матиме ці аномалії? 2. ВІДЕО "Методи генетичних досліджень" ВІДЕО "Типи успадкування ознак" 3. Складіть родовід визначіть тип успадкування ознаки: Задача №1. Пробанд – хлопчик, який добре володіє правою рукою. Брати й сестри його – шульги. Мати про банда – право рука, а батько – шульга. Бабуся про банда з боку матері – праворука, а дід – шульга. Праворукий брат матері про банда (дядько) одружився з право рукою жінкою, але в них народились дві дівчинки – шульги. Складіть родовід сім’ї і встановіть характер успадкування ознаки та генотипи всіх членів родоводу. Задача №2.Пробанд – глухоніма дівчинка. Її брат, мати й батько – здорові. З боку батька тітка й дід здорові, а бабуся – глухоніма. У матері пробанда є глухонімий брат та здорові брат і сестра. Складіть родовід і визначте тип успадкування ознаки й генотипи членів родоводу. 4. Складіть родовід своєї родини по певній ознаці
20.03.2025
Тема. Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій
Хід уроку
1. Опрацюйте §37; складіть опорний конспект, використовуючи матеріали:
3.ДЗ Розв'яжіть задачі та визначіть вид неалельної взаємодії генів:
1. Ген забарвлення очей у мухи дрозофіли міститься в Х-хромосомі. Ген червоних (нормальних) очей (W) домінує над геном білих (w). Визначте фенотип і генотип гібридів F,, якщо схрестили білооку самку із червонооким самцем?
2. Батько й мати здорові, а дитина хворіє на гемофілію. Яка стать у дитини?
3. Яка ймовірність народження хлопчиків або дівчаток у сім’ї, де мати — носій рецесивного, зчепленого зі статтю летального алеля, що викликає загибель ембріона?
4. Визначте колір шерсті коней за генотипом: а) ііВв, б) іівв, в) Іівв, г) ііВВ, д) ІІВв, де ген В - чорне забарвлення, в - коричневе та і - інгібує забарвлення.
Наступний урок
2. Чи може в сім'ї мулатів народитися білошкіра дитина, чорношкіра та мулат? Яку частку становитиме кожний тип дітей? Генотими батьків АаВв, гени А і В - темна шкіра, а і в - біла шкіра.
3. У запашного горошку колір квітки може бути пурпурним аба білим. Пурпурний колір зумовлений взаємодією двох генів А і В. При наявності одного з них червоний пігмент не утворюється і рослини мають білі квітки. Визначте колір квіток у рослин з генотипом а) Аавв, б) ааВВ, в) АаВв,
12.02.2025
Тема. Генетика статі й успадкування зчеплене зі статтю.
Рецесивний ген гемофілії міститься в Х – хромосомі. 1. Батько дівчини хворіє на гемофілію. а мати здорова і походить із сім’ї, де ніхто не хворів на гемофілію. Дівчина вийшла заміж за здорового юнака. Що можна сказати про їхніх майбутніх дітей?
2. Здорова жінка, брат якої хворіє на гемофілію, вийшла заміж за здорового чоловіка. У них народилася дитина, хвора на гемофілію. Яка ймовірність того, що і друга дитина буде гемофіліком?
3. Якого потомства слід чекати у шлюбі чоловіка – гемофіліка з жінкою, яка є носієм гена гемофілії?
Тема. Ознака як результат взаємодії генів. Розв'язування задач на групи крові. Хід уроку 1. Повторіть §35; 2. ВІДЕО "Групи крові" ВІДЕО "Розв'язування задач на визначення груп крові". Приклади запишіть в зошит 2. Розв'яжіть задачі: Задача 1. Групи крові системи АBО залежать від трьох алелей гена І, що позначені символами IA, ІB, I°. Визначте генотипи батьків, якщо в їхніх дітей є всі чотири групи крові. *Задача 2. У пологовому будинку переплутали двох хлопчиків — Ігоря і Сашка. Батьки одного з них мають I та II групу крові, батьки іншого — II и IV. У Ігоря — I група крові, у Сашка— II. Визначте, хто чий син. 3. Виконайте ТЕСТИ
07.02.2025
Тема. Розв'язування задач на групи крові
Хід уроку
Задача 1. Групи крові системи АBО залежать від трьох алелей гена І, що позначені символами IA, ІB, I°. Визначте генотипи батьків, якщо в їхніх дітей є всі чотири групи крові. *Задача 2. У пологовому будинку переплутали двох хлопчиків — Ігоря і Сашка. Батьки одного з них мають I та II групу крові, батьки іншого — II и IV. У Ігоря — I група крові, у Сашка— II. Визначте, хто чий син.
Задача №1У великої рогатої худоби ген комолості (безрогості) домінує над геном рога тості. Яке потомство можна отримати від схрещування:
1)Гомозиготного комолого бика з рогатою коровою
2)Гетерозиготного комолого бика з рогатою коровою?
3)Гетерозиготних комолих бика і корови?
Задача №2 Фокстер’єри, гомозиготні за рецесивним алелем певного гена, сліпі від народження. Пара плідників з нормальним генотипом дала 7 цуценят, з яких 5 мали нормальний фенотип, а 2 виявилися сліпими. Встановіть генотипи батьків та їх нащадків.
Задача №3 У курей породи віандот трояндо подібну форму гребеня визначає домінантний алель, а просту – рецесивний. При схрещуванні курей з простою формую гребня всі нащадки її успадковують , а серед нащадків курей з трояндоподібною формою були особини з обома типами гребінів. Яке схрещування має здійснити фермер, який бажає отримати курей виключно з трояндоподібною формою гребня?
4. Д/з. Розв'яжіть задачі
Задача 1. У дрозофіли сірий колір тіла — домінантна ознака, чорний колір — рецесивна. При схрещуванні сірих і чорних мух половина потомства має сіре тіло, половина — чорне. Визначте генотипи батьків.
Задача 2.Альбінізм — рецесивна ознака. В сім'ї, де один із батьків — альбінос, а інший — нормальний, народилися близнюки, один з яких був альбіносом. Яка ймовірність народження наступної дитини альбіносом?
Задача 3. У помідорів червоний колір (А) домінує над жовтим (а), а куляста форма плода (В) — над грушоподібною (Ь) . Схрестили рослину, гетерозиготну за червоним забарвленням і з грушоподібною формою плода, з гетерозиготною за кулястою формою й з жовтими плодами. Визначте, якими будуть гібриди першого покоління.
23.01.2025
Тема. Генетика як наука. Генотип та фенотип. Генетична символіка і термінологія.Класичні методи генетичних досліджень
1. Повторити §30; 2.Перегляньте і складіть опорний конспект за двома відео: ПРЕЗЕНТАЦІЯ ВІДЕО"Індивідуальний розвиток" 3. Виконайте ТЕСТИ в таблиці
17.01.2025
Тема. Запліднення
Хід уроку
1. Повторити §30; 2. Перегляньте: ПРЕЗЕНТАЦІЯ "Запліднення живих організмів" ВІДЕО"Запліднення у людини" ВІДЕО "Подвійне запліднення у рослин" 3. Виконайте ТЕСТИ в таблиці
15.01.2025
Тема. Статеві клітини
Хід уроку
1. Прочитайте §30; 2.Перегляньте ВІДЕО і ВІДЕО, намалюйте сперматозоїд і яйцеклітину та підпишіть їх складові
Гаметогенез
26.12.2024
Тема. Мейоз. Рекомбінація ДНК
Хід уроку
1. Прочитайте §29; 2. Перегляньте: ПРЕЗЕНТАЦІЮ ВІДЕО В зошиті замалюйте фази мейозу і навпроти кожної фази напишіть назву і, що в ній відбувається.
1. Прочитайте §25 2. Перегляньте ВІДЕО "Генетичний код. Біосинтез білка" 3. Розв'яжіть задачі: ЗАДАЧА 1 Фрагмент ланцюга ДНК має певну послідовність нуклеотидів. 1.Напишіть фрагмент ІІ ланцюга ДНК, який утворюється в процесі реплікації на цій ділянці ДНК. 2.Знайдіть масу і довжину даних ланцюгів ДНК, якщо маса АК-100, маса 1нуклетида - 345, довжини АК - 0,35 нм, довжина 1 нуклеотида - 0,34 нм. а) І ДНК ТЦА ТГГ ЦТА ТГА ІІ ДНК ? б) І ДНК ТАГ ГЦТ ТТА ГЦЦ ГТГ ЦЦГ ІІ ДНК ? ЗАДАЧА 2 В молекулі ДНК аденілові нуклеотиди складають 15% від загальної кількості. Який відсоток інших нуклеотидів? ЗАДАЧА 3 Фрагмент молекули ДНК містить 12000 аденілових нуклеотидів, що складає 40% загальної кількості. Скільки інших нуклеотидів в цьому фрагменті? ЗАДАЧА 4 Довжина фрагмента ДНК 221 нм. Визначить кількість нуклеотидів в ньому та масу білка
Тема.Контрольна робота "Структура клітини. Принципи функціонування клітин"
Хід уроку
1. Виконайте КОНТРОЛЬНУ РОБОТУ до 24.11.24.
15.11.2024
Тема. Фотосинтез: світлова та темнова фази. Хемосинтез
Хід уроку
1. Прочитайте §18; складіть опорний конспект, зверніть увагу на значення фотосинтезу для планети і для людини 2. Перегляньте МУЛЬТФІЛЬМ 3. Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ 4. Перегляньте ВІДЕО "Фотосинтез: світлова та темнова фази"
5. Виконати ТЕСТИ презентація (листати презентацію, знайти тести).Усно
1. Перевір себе ТЕСТИ в таблиці 2. Використовуючи матеріали §11 і допоміжні матеріали складіть опорний конспект: ВІДЕО "Структура клітини. Ядро" ВІДЕО "Будова ядра" 3. Виконайте ВПРАВУ, ВПРАВУ, ВПРАВУ
23.10.2024
Тема. Мітохондрії та пластиди
Хід уроку
1. Використовуючи матеріали §10 і ПРЕЗЕНТАЦІЮ заповни таблицю:
Органела
Їі будова
Функції
2. Перегляньте: ВІДЕО"Двомембранні органели" 3.ЦІКАВІ ВПРАВИЗбери,ПАЗЛ1, ПАЗЛ2, ПАЗЛ3. Впізнай структуру. 4.Перемалюй в зошит будову мітохондрії, хлоропласта і схему перетворення пластид
18.10.2024
Тема.Ендоплазматична сітка, комплекс Гольджі, лізосома, вакуоля
Білок вазопресин складається з 9 амінокислотних ланок. Яка його молекулярна маса?
Дано: Розв’язування
n (амінок.) = 9 m ( 1 амінок.) = 100
---------------- m (білка) = 100× 9 = 900
m (білка)- ? Відповідь: m (білка) = 900
Задача 2
Молекулярна маса каталази 224 000. Скільки амінокислотних ланок в цій молекулі?
Дано: Розв’язування
m ( білка ) = 224000 m ( 1 амінок.) = 100
------------------------ n (амінок.) = 224 000 : 100 = 2240
n (амінок.) - ? Відповідь: n (амінок.) = 2240
1.Молекулярна маса пепсину 35 500. Скільки амінокислотних ланок в цій молекулі? Яка довжина первинної структури білка?
2.Білок має довжину 7000 нм, яка маса цього білка?
Розв’язування задач. ДНК
Задача 1: Фрагмент одного з ланцюгів ДНК має таку послідовність нуклеотидів: І ДНК ААГЦЦТТТГЦАА . Запишіть послідовність нуклеотидів відповідного фрагмента другого ланцюга тієї ж молекули, утвореного в результаті реплікації.
ІІ ДНК ТТЦ ГГААА ЦГТТ другий ланцюг ДНК,
побудований на першому за принципом компліментарності.
Задача 2: Фрагмент одного з ланцюгів ДНК має таку послідовність нуклеотидів:
ААГ ЦЦТ ТТГ ЦАА . Запишіть послідовність нуклеотидів відповідного фрагмента молекули і-РНК , синтезованої на заданому фрагменті ДНК в результаті транскрипції.
Розв’язання: послідовність нуклеотидів молекули і-РНК визначаємо за принципом компліментарності, при цьому враховуючи, що в молекулі РНК замість нуклеотиду тиміну міститься урацил:
ААГЦЦТТТГЦАА заданий фрагмент ДНК
УУЦ ГГААА ЦГУУ i-РНК , синтезована на заданій ділянці ДНК.
Число пуринових основ дорівнює числу піримідинових ,
А + Г = Ц + Т,
Розрахувати відносну кількість азотистих основ у ділянці ДНК можна за правилом Е.Чаргаффа:
За принципом компліментарності
А=Т, а Г=Ц.
Таким чином можна визначити кількісний вміст кожного виду азотистих основ у молекулі ДНК, знаючи вміст однієї основи.
Наприклад :
Задача 3: В лабораторії вивчали фрагмент молекули ДНК. Виявили, що він складається із 40 нуклеотидів і містить 9 аденілових нуклеотидів. Визначте процентний вміст кожного виду нуклеотидів у даному фрагменті ДНК.
Розв’язання:
1) Складаємо пропорцію: 40 нуклеодидів це 100%, а 9 нуклеотидів - ? таким чином розраховуємо: А(%) = 40 * 9 / 100 = 22,5%. 2) Якщо за правилом Чаргаффа А + Г = Ц + Т, то у % А+Г= 50%, отже вміст гуанілових нуклеотидів складає: Г(%)= 50% - А(%), тобто Г(%)= 50-22,5=27,5% 3) За принципом компліментарності А=Т, а Г=Ц 4) Знаходимо кількість Г і Цнуклеотидів, склавши пропорцію 9-----22,5% х----27,5% х=9*27,5/22,5=11
Вдповідь: А і Т =22,5 %(9), Г і Ц =27,5% (11)
Задача 4: Молекула ДНК має відносну молекулярну масу 25600 а.о.м. Знайдіть довжину ділянки молекули ДНК та кількість її нуклеотидів. Розв’язання: 1) Користуючись правилом підрахунку молекулярної маси, знаходимо загальну кількість нуклеотидів у заданій молекулі ДНК: n (нукл.)= Мr(п/нукл) /Мr(нукл.); n (нукл.)= 25600/345 = 74 нуклеотидів 2) Знаходимо кількість нуклеотидів у одному полінуклеотидному ланцюзі: 74/2=37 нуклеотидів 3) Користуючись формулою, знаходимо довжину заданої молекули ДНК: L( п/нукл.) = 0,34 * n (нукл); L( п/нукл.) = 0,34 * 37 = 12,6 нм
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ВИКОНАННЯ
Розв'язати 1-4 задачі і прислати на пошту
1. Молекулярна маса пепсину 35 500. Скільки амінокислотних ланок в цій молекулі? Яка довжина первинної структури білка?
2. Білок має довжину 7000 нм, яка маса цього білка?
3. У людини в ДНК процентний вміст аденілових (А) нуклеотидів 30%. Знайдіть процентний вміст кожного виду нуклеотидів у ДНК людини.
4. Білок вазопресин кодується такими нуклеотидами:
І ДНК ТГТ-ТАГ-ТТТ-ГАА-ГАТ-ТГТ-ЦЦТ-ЦГТ-ГГТ . Допипишіть ІІ ланцюг ДНК Визначте довжину, масу гена, під контролем якого синтезується вазопресин?
5. У молекулі ДНК одного виду тварин тимін становить 18% від загальної кількості нуклеотидів. Визначте вміст кожного виду нуклеотидів у молекулі ДНК.
6. В лабораторії вивчали фрагмент одного з ланцюгів ДНК. Виявили, що він складається із 20 нуклеотидів, розташованих у такій послідовності: ГТЦТААЦГАЦЦГАТАЦТГТА.
А) напишіть другий комплементарний ланцюг ДНК?
Б) визначте процентний вміст кожного нуклеотиду у даному фрагменті ДНК(дволанцюговому)?
7. У людини в ДНК процентний вміст цитозинових (Ц) нуклеотидів 19,8 %. Знайдіть процентний вміст кожного виду нуклеотидів у ДНК людини.
***8. Хімічний аналіз показав, що в іРНК міститься 30% урацилу, 26% гуаніну, і 24% аденіну. Визначте вміст (у%) кожного виду нуклеотиду у відповідній дволанцюговій ділянці молекули ДНК.
***9. У фрагменті ДНК знайшли 1120 аденілових нуклеотидів, що складає 28% від загальної кількості нуклеотидів. Скільки нуклеотидів кожного виду міститься в даному фрагменті? Якою є довжина даного фрагмента молекули ДНК?
ДЗ. Переглянути відео Розв'язати 1-4 задачу
27.09.2024 Тема. Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації Хід уроку 1. Опрацюйте § 7 та ПРЕЗЕНТАЦІЮ 2. Перегляньте ВІДЕО "Нуклеїнові кислоти" 3. Виконайте ТЕСТИ (посилання в таблиці)
25.09.2024
Тема. Основні функції білків. Ферменти, їхня роль у клітині
1. Складіть опорний конспект по §4, §5 переглянувши ВІДЕО"Хімічні елементи в складі живих організмів" 3.Перегляньте ВІДЕО"Ліпіди", ВІДЕО "Вуглеводи" 4. Складіть ПАЗЛ1, ПАЗЛ2 (Жири чи вулеводи?)
13.09.2024 Тема. Хімічний склад клітини. Неорганічни сполуки. Вода ти її властивості. Хід уроку 1. Прочитай §2 2.Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ " Хімічний склад клітини" 3.Опрацюйте ПРЕЗЕНТАЦІЮ "Вода" 4. Перегляньте цікаві відео: ВІДЕО1 "Пам'ять води" ВІДЕО2 "Миттєвий лід" ВІДЕО3 "Єфект Мемпба" ВІДЕО4 "Властивості води" 5. Д/з. Прочитати §2; скласти опорний конспект
ІІ СЕМЕСТР
23.04.2024
Тема. Біотичні, абіотичні та антропогенні фактори Мета. Вивчити екологічні фактори та їх вплив на живі
організми.
Хід
уроку
1.Опрацюйте § 53;
складіть опорний конспект, використовуючи наступні матеріали: а) ПРЕЗЕНТАЦІЯ б) ВІДЕО1
"Екологічні фактори" в) ВІДЕО2
"Абіотичні та антропогенні фактори 2.Виконайте ТЕСТИ
19.04.2024
Тема. Харчові зв'язки, потоки енергії та колообіг
речовин у екосистемах
Мета. Вивчити основні групи організмів за екологічною
роллю в мережах живлення екосистем
Хід
уроку
1.Опрацюйте § 51 -52;
складіть опорний конспект
2. Розібратися в наступній темі вам допоможуть
наступні матеріали:
12.09.2023 Тема. Повторення вивиченого матеріалу за минулий рік. Рівні організації біологічних сиситем. Основні методи біологічних досліджень. Хід уроку 1. Перевір себе ПРЕЗЕНТАЦІЯ 2. Методи біологічних досліджень ВІДЕО 3.Проаналізуйте презентацію "Методи біологічних досліджень" 4. Виконайте ТЕСТИ, і ТЕСТИ 5. Опрацюйте презентацію "Рівні організації біологічних систем" 6. Д/з. Опрацювати §1; *Перегляньте ВІДЕО
08.09.2023 Тема.Біологія як наука. Предмет біології Хід уроку.
Комментариев нет:
Отправить комментарий